Svar: Glidebane?
2. februar 2007
Alder:
14 mdr.
Kære mor
Hmmm, ja for mig lyder det lidt som en glidebane, som du selv skriver. Jeg har intet imod at I sover sammen med Ida, det må I hellere end gerne. Et eller andet sted, så tror jeg faktisk at mange soveproblemer ville være væk, hvis vores soveværelse var indrettet med en 4x4 meter stor seng:o) Men glidebanen kommer ind i billedet fordi du skriver: "Det er ok med os. Vi synes det er hyggeligt og får også sovet ok til at gå på arbejde" og så skriver du samtidig: "Skal vi flytte hende tilbage og fortsætte med at forsøge at få hende til at sove i eget værelse og egen seng, fordi det jo egentlig er det vi ønsker, hvis vi havde noget at skulle have sagt om natten?".
Så hvad er det I vil og har det bedst med? Hvad er det som fungerer bedst for jer alle, ikke bare nu, men også på længere sigt. Lige nu kan det godt være at det er bedst for jer alle at Ida sover hos jer, fordi I så alle får sovet lidt og dermed får et større overskud. Ida bliver dog ældre og mere og mere bevidst og vil sandsynligvis i løbet af det næste ½ år begynde at drømme mere, sove mere uroligt og have endnu mere behov for trygheden end nu.
Det man derfor skal overveje er hvorvidt man vil forsøge at 'tage kampen nu' og lærer hende at sove i sin egen seng, eller om man vil sige, 'vi har en lille pige, som det næste års tid vil have det godt med at sove hos os' og så vurdere hvorvidt I vil have det godt med det. Netop fordi hun bliver mere og mere bevidst, så vil det også være sværere at lære hende at sove alene.
Jeg kan kun gentage at det kan være skønt at sove sammen hele familien og hvis alle har det godt med det, så er det jo super. Men hvis I et eller andet sted tænker at det går ikke et år mere, så skulle I måske forsøge at ændre det allerede nu og måske, hvis I på et tidspunkt har ferie og måske derfor har mere overskud.
Lad mig vide hvad I beslutter jer for, så kan jeg komme med forslag til hvordan I kan gribe det an.
Rigtig meget held og lykke fortsat og god håndbold-søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske