Brev:
Sovevaner - skal jeg følge min datters rytme?
2. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Sovevaner - skal jeg følge min datters rytme?
Hej Helen.
Tak for dine gode råd.
Ida bliver 7 måneder om få dage. Hun er for alvor begyndt at sove igennem om natten. Det vil sige at hun sover fra kl. 20/21 - 4/5-stykker. Det er enormt dejligt, men hun mangler lige 1-2 timer i at vi kan få dagen til at hænge helt sammen. Hvordan forlænger jeg hendes søvn med 1-2 timer, sådan at vi først står op kl. 6?
Når hun vågner ved 4/5 tiden bliver hun ammet, og så er hun klar til, at der skal ske noget - og det er moren ikke. Jeg undlader at tale til hende, lægger hende i vores seng, ligger med lukkede øjne og gaber lidt osv. Men efter et kvarters tid er det jo bare ikke spændende længere, så hun giver sig til at pylre og efterhånden bliver hun godt utilfreds. Hun har så fået sin vilje, og mor står op med hende. I løbet af 1-1½ time er hun så træt igen, og kan puttes i 1-2 timer.
Hun sover fint i løbet af dagen. Om formiddagen sover hun 1½-2 timer - hvor jeg så vækker hende. Og om eftermiddagen ca. 3 timer, hvor jeg også for det meste vækker hende. Jeg har forsøgt at holde hende længere vågen i løbet af dagen, men det går ikke.
Jeg tror ikke, at hun vågner pga. sult - hun tømmer måske det ene bryst, men tager kun lige "hul på nr. 2. Hun spiser godt i løbet af dagen (havregrød, øllebrød, kartoffelmos + amninger)
Har du et godt råd, eller skal jeg "bare" følge min datters rytme.
På forhånd tak.
Mange hilsner
Anette