Svar: Søvn 11 uger
2. februar 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Mor med stort M
Tillykke med den lille dreng. Det lyder umiddelbart som om din dreng har brug for at blive skærmet og brug for hjælp til at finde roen.
Med den alder han har nu, så oplever han mere af verden omkring sig. Du vil sikkert kunne se at han drejer hovedet mere bevidst efter lyd og registrerer mange flere ting end tidligere - f.eks. følger far med øjnene, når du sidder med ham i sofaen og far går forbi.
Det betyder også at han oplever mange flere ting i løbet af dagen og meget let kan blive 'overstimuleret' hvis I er meget ud eller foretager jeg mange ting, hvor han gerne vil følge med i det hele, men hvor han endnu ikke magter selv at sige fra.
Det giver ofte nogle urolige aftener med meget gråd og uro. Som de omsorgsfulde forældre I er, så kan jeg forestille mig at I forsøger alverdens ting for at få ham til at sove. Går med ham i armene, synger for ham, prøver med en sut, prøver med brystet, over til far, tilbage til mor, prøver at lægge ham ned, prøver med brystet igen, tjekker bleen osv. osv. Naturligvis i håb om at et eller andet virker - men det eneste I gør er at tilføre ham endnu flere stimuli, som faktisk er det han protesterer imod.
Det er super godt tænkt at tage barnevognen indendøre og forsøge med den om aftenen. Netop fordi den skærmer ham og den fungerer om dagen. Samtidig giver den mulighed for at vugge ham - han bliver jo hurtigt tung at stå med i armene.
Men det kan også nogle gange hjælpe at lægge sig ned at amme. Hvis du kan lægge dig med ham i soveværelset, som du gør om natten. Når man ligger ned, så ligger barnet ikke i favn og føler sig ikke 'holdt' på samme måde - det kan nogle gange få barnet til at slappe mere af og lade roen komme over sig.
Dit spørgsmål omkring supplement med flaske - her tænker jeg at det må komme an på en prøve. Det kan sagtens være at det vil give meget mere ro, det kan også være at han slet ikke vil kendes ved flasken - men det er da et forsøg værd, hvis du har fornemmelsen af at det kan virke, så prøv. Tager han 20 ml så er det nok ikke det - men sluger han 100 og falder omkuld, ja så var det måske meget godt.
Der findes en bog som hedder "svøb dit barn", måske er den noget for jer. I finder den i min bogguide.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske