Svar: Pige 13½ måned - putteproblemer
2. februar 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Maria
For det første vil jeg lige sige at det er super godt at Sara falder så fint i søvn om dagen. Det viser jo at lillepigen egentlig ikke har problemer med at sove. Det samme ses, når hun endelig falder i søvn om aftenen - så sover hun faktisk godt og det er vigtigt at fokusere på dette.
Saras problem lyder derfor til at være det at hun har svært ved at give slip på dagen og føle sig tryg nok til at lægge sig roligt ned og sove, når 'mørket falder på'.
Du nævner selv flere ting som naturligt kan være årsag til dette. For det første er der flytningen. Selvom den første tid er gået godt, så er det fortsat anderledes at skulle sove i et nyt hus. Samtidig er hun startet i vuggestue og jeg tror at det er ved at gå op for hende at verden er stor. Selvom I har været hos hende hele tiden, så er hun måske bange for at I pludselig bliver væk og selvom hun endnu er for lille til at kunne sætte ord på sine følelser, så forhindrer det hende jo ikke I at føle sig utryg. Tænk hvis hun blev ladt alene og samtidig i en verden, et nyt sted, hvor hun intet kender. Naturligvis tænker hun ikke så bevidst, men jeg tror det er sådan hun føler et eller andet sted.
Jeg synes det er et meget fint aftenritual I har. Jeg vil dog foreslå at I venter med at læse bøger til hun ligger i sin seng. Nu kender hun godt til det hyggelige at få læst aftenhistorie og jeg tror at hvis I kan få hende til at være i sengen, så det at ligge der forbindes med noget dejligt (at få læst historie) så er det lettere for hende at blive liggende.
Mange børn har svært ved at sige farvel til dagen. De større børn som har sprog kan nemmere give udtryk for dette og kan godt nogle gange sige at det er så trist at sige godnat fordi 'vi har det lige så hyggeligt'. Hjemme hos jer har I det rigtig hyggeligt - lige indtil hun skal i seng og derfor tror jeg I skal forsøge at gøre det hyggeligt at ligge i sengen og fokusere mere på dette end på at det er hyggeligt i sofaen.
I må vurdere om Sara bliver ulykkelig fordi hun føler sig utryg når I går eller om hun protesterer fordi hun gerne vil underholdes. Der er meget stor forskel på dette.
Hvis det handler om underholdning, så er det fint at gå ud af døren og også gå væk for så at vende tilbage igen efter et par minutter. Her må man så lægge hende ned igen, putte hende, konsekvent med kærligt fortælle hende at det er sovetid nu og så gå igen. Aldrig være væk i mere end højst 3 minutter.
Hvis det handler om utryghed, så er det vigtigt at I er hos hende. Ikke at I ligger sammen med hende, men at I enten sidder hos hende og holder hende i hånden, eller forsøger at være til stede i rummet, pusler lidt omkring, ordner strygetøj, lægger tøj på plads eller hvad der nu skal til for at hun føler sig tryg nok til at lægge sig til at sove.
Der er børn som reagerer voldsomt, når man går fra dem i forbindelse med putning og hvor man er nødt til at sidde hos dem, kærtegne dem blidt og holde lidt i hånd. Ikke fordi man skal snakke og underholde, men blot fordi man skal være til stede og berolige. Og det er okay. Jeg tænker at det er langt at foretrække at bruge 15 minutter på denne måde fremfor at gå og have et grædende barn i flere timer.
Jeg tror jeres lille Sara, efter de måder I har forsøgt, nu er ved at forstå, at I rent faktisk mener det er sovetid. Derfor tænker jeg at det vil være et forsøg værd at sidde lidt hos hende. Begynder hun at underholde og lægge op til sjov, så må I gå og fortælle hende at det er sovetid og ikke tid til leg. Men ligger hun stille og roligt, så prøv bare at være der lidt og se om hun acceptere at falde i søvn i sin egen seng.
Rigtig meget held og lykke og fortsat god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske