Brev:
Problemer ved spisebordet
3. februar 2007
Alder:
8 mdr.
Problemer ved spisebordet
Kære Helen
Så er der igen brug for dine gode råd!
Min 8 mdr. gamle datter er rigtig godt igang med familiemaden, og har hidtil spist alle former for grød, grønt, frugt, brød, kød og fisk. Hun får fire måltider dagligt:
Morgen: grød
Middag: rugbrød+grønt m. kød/fisk
Eftermiddag: grød
Aften: aftensmad som os andre
Det er gået super godt hidtil, dog har vi nogle gange været nødt til at camouflere maden, ved at dyppe det i sveskemos eller andet frugtmos for at få nok mad i hende! Men den sidste uges tid har der været store problemer ved spisebordet......
Når min datter tilbydes mad, vender hun hovedet væk, kaster sig tilbage i stolen, græder helt hysterisk/ulykkeligt og gør brækfornemmelser. Det går nogenlunde med grøden og med mad, som hun selv kan samle op med fingrene og putte i munden (rugbrødshapsere, bolle, kogte grøntsager) men ofte maser hun bare maden ud i hånden, og vil ikke spise.
Vi har forsøgt at støtte hende til, selv at hjælpe med at holde ske eller gaffel, men det er stadig meget svært for hende. Vi har altid gjort maden spændende, varierende og farverig. Jeg tænker, om vi nogle gange har tilbudt hende for meget forskelligt på én gang?
Det er måske også en dårlig ide, at "snyde" hende, ved først at give en skefuld frugt og dernæst en skefuld mad eller at camouflere maden? Hun er afgjort meget mere bevidst nu, så måske er hun blevet forvirret over den måde, hvorpå vi tilbyder hende mad?
Hun vil så gerne spise selv, men mestrer ikke 100% at putte maden i munden hver gang, så måske er hun frustreret over dét?
Jeg er meget bekymret over, om hun får nok næring på nuværende tidspunkt. Hun ammes to gange dagl. og får lidt mælkeerstatning på grøden. Hun får d-vitamin og jerndråber. Skal jeg mon give hende multivitamindråber i denne periode, hvor hun ikke spiser så godt?
Hun vejer 7850 og er 70 cm lang, vejer hun for lidt? Hun bruger utroligt meget energi i løbet af dagen, hvor hun kryber rundt i hele huset og undersøger ting. Så hun kan jo ikke leve af frugt, men har brug for noget ordentligt mad!
Håber du har nogle gode råd til mig!
Venlig hilsen Line