Svar: Problemer ved spisebordet
3. februar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Line
Det er meget normalt at børn i 8-9 måneders alderen begynder at lukke munden for maden og gerne vil spise selv. Jeg tænker derfor at vejen frem for jer er at servere meget mere af den mad I andre spiser og det er meget vigtigt ikke at kamuflere maden.
Samtidig tænker jeg at det vil være godt lidt ekstra måltider, altså mellemmåltider. Jeg tænker især på om formiddagen og måske lidt mere om eftermiddagen. Du skriver at du ammer to gange dagligt og at hun får mælkeerstatning på grøden. Det kan godt være at det er nok, men måske lidt ekstra mælk om eftermiddagen ville være godt, specielt fordi hun ikke er ældre end hun er. Når hun bliver 9 måneder kan hun godt begynde at få lidt mere komælk og du kan således give hende lidt tykmælk med frugtmos eller lignende om eftermiddagen for at sikre hendes mælkeindtag. Hun må godt få lidt allerede, det må dog ikke overstige hendes indtag af modermælk.
Det er vigtigt at fokusere på at hun spiser, mere end på hvor meget hun spiser. Du spørger om du mon har givet hende for meget forskelligt og i forhold til det tænker jeg: Nej! Tværtimod. Det er netop vigtigt at du giver hende alt muligt fra nu og frem. Jo mere forskelligt jo bedre. Det er meget vigtigt at udnytte den naturlige nysgerrighed hun har og lyst til at undersøge og putte i munden. Prøv derfor så vidt muligt at give hende familiemad og giv hende det hun viser interesse for. Lidt af gangen har også ret:o)
Lige umiddelbart tænker jeg at hun ikke behøver ekstra vitaminer ud over d-vitamin og jern. Men hvis du har det bedst med at give hende ACD dråber, så gør du bare det:o)
Det er helt normalt at vægten stagnerer lidt her, hvor hun begynder at kravle rundt og have et andet energibehov. Men netop derfor er det også vigtigt med de små og hyppige måltider.
En plan for dagen til et 8-9 måneders barn kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, øllebrødrød eller lignende med mælk på og vand eller mælk af kop.
Formiddag: ½Banan eller anden frugt, vand eller mælk af kop. Evt. ½ bolle med smør
Puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg og tilbehør af grøntsagsmos, gerne med lidt kød eller fisk, vand eller mælk af kop. Evt. lidt rester fra aftensmaden, måske lidt frikadelle, lidt kylling, pasta eller lignende
Evt. amning eller en kop med mælk
Eftermiddag: Lidt tykmælk eller A38 (3,5%) med frugtmos, bær, rugbrødsdrys eller lignende, frugt i små stykker, måske lidt frugtmos med mælk på (som gammeldags frugtgrød). Vand af kop
Aften: Grøntsagsmos, mere og mere af familiens mad serveret i små stykker. Ris, pasta, kylling, fisk osv. Vand eller mælk af kop
Ammes og puttes til natten
Jeg tror det er meget vigtigt at I ikke snyder hende og at I kun serverer lidt af gangen, så lidt at hun kan overskue det. Hun må gerne spise med fingrene. En gaffel vil hun kunne lære at mestre nu, men en ske er alt for svært endnu. De fleste børn er omkring 16 måneder før de mestrer at spise med ske.
Bliv ved med at gøre maden spændende og farverig og så prøv at lade hende gå igang selv, uden at I blander jer for meget. Det er dog en balance for jeg tror også I har fuldstændig ret i at hun nogle gange bliver frustreret fordi hun så gerne vil, men endnu ikke kan. Det hører desværre alderen til.
Så lidt af gangen og hyppigere måltider håber jeg vil hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske