Brev:
Ammer jeg for ofte?
3. februar 2007
Alder:
4 mdr.
Ammer jeg for ofte?
Hej Helen
Jeg har tilmeldt mig netsundhedsplejerske, da vi bor i Tyskland, hvor der slet ikke er noget der hedder sundhedsplejersker.
Jeg har et spørgsmål til dig ang. amning af vores søn på godt 4 mdr. Jeg har indtil nu ammet ham, hvilket har kørt helt problemfrit. Han er en ordentlig basse på 7,9 kg. og 66 cm. lang (3,7 kg. ved fødsel), og han spiser ofte - også om natten.
Det er meget forskelligt hvor mange gange han spiser om natten. Han kommer i seng kl. 19 og "står op" kl. 8 næste morgen, og på en god nat ser det således ud: amning kl. 22.30, 04, 06.30. På en dårlig nat ser det således ud: Amning kl. 21.30, 24, 02, 04.30 og kl. 07.
Vi har flest af de gode nætter, men en gang eller to om ugen har han en nat hvor han vågner ofte. Jeg har lidt på fornemmelsen at det er vane og ikke sult, når han spiser så ofte.
Han er en utrolig glad og nem dreng. Han græder stort set aldrig og virker i det hele taget rigtig tilfreds. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvorvidt jeg giver ham for meget mad? Det er altid svært med amning, da man jo ikke kan se hvor meget de spiser. Han spiser ca. hver anden time i løbet af dagen. Nogen gange har han ikke "bedt" om det, men så får han lige en tår fordi han skal ud at sove. Det er sjældent at han tømmer et bryst, og han er max 5 minutter om at spise.
Vores store dreng blev også ammet, men med ham var jeg meget mere skematisk (grundet en kort kolik periode, da han var 1-2 måneder) og ammede hver 3. time. Han vågnede også kun 1 gang om natten, da han var samme alder. Han var 3100 gram da han blev født (og er født 13 dage senere i termin end sin lillebror), og har altid været mindre end gennemsnittet, og er stadig småtspisende.
Derfor har jeg også en stor tilfredshed ved at have en rigtig basse, der godt kan lide at spise, men tænker alligevel om han får for meget?
Jeg har prøvet at introducere ham for skemad 3 dage i træk, men det var han ikke interesseret i. Han skærer en grimasse og spytter det ud. Derfor har jeg nu besluttet at vente lidt med det.
Det undrer mig at vores to drenge er så forskellige. Godt nok er jeg 166 cm. og min mand 190 cm., men alligevel? Jeg vil jo ikke fejlernære og grundlægge en senere overvægt.
Håber du kan give et godt råd - også ang. hvornår du mener jeg skal starte på skemad.
Venlig hilsen
Ulla