Svar: Ammer jeg for ofte?
3. februar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Ulla
Velkommen til. Dejligt at du har fundet min side:o)
Jeg kan svare ganske kort på dit spørgsmål - nej du ammer ikke for meget:o) Det lyder som om du har en rigtig dejlig dreng som udvikler sig og trives rigtig godt. Han lyder til at have en god evne til at selvregulere sit behov og det både hvad angår søvn og behov for mælk/mad.
De fleste børn vil have behov for mælk om natten så længe de er under 6 måneder gamle. Herefter vil de være igang med lidt skamand og vil således stille og roligt kunne dække deres ernæringsmæssige behov om dagen. Amning vil således rent ernæringsmæssigt kunne undværes om natten. Det betyder ikke at barnet nødvendigvis sover - det kan godt være at han vil have brug for tryghed, hjælp til at skifte stilling og lignende. Men behovet for mælk kan dækkes i dagtimerne.
Det betyder dog samtidig ikke at sove 10 timer eller mere uden mad. Det vil være normalt at du skal amme sen aften mellem 22-23 og så igen næste morgen tidlig mellem 05-06. Det er at sove igennem. sådan som de gode dage fungerer hos jer, så vil det være rigtig fint hvis du kan slippe for amningen kl. 04 - så vil din dreng sove igennem.
Så er der jo så de nætter hvor han et par gange om ugen vågner mere - og spørgsmålet er så hvorfor han gør det... Det kan der være flere grunde til. Overordnet set kan man naturligvis godt sige at det er at amme for meget - de nætter, hvor du ammer med 2½ times mellemrum. Men det kunne måske hænge sammen med at han disse dage ikke har spist så meget ved brystet om dagen, har haft svært ved at koncentrere sig og har spist kortvarigt - og derfor skal indhente om natten. Det kunne også være et udtryk for et ønske om at sætte din mælkeproduktion op. Netop dette er relevant i forhold til introduktion af skemad og behov for lidt mere.
Det kunne også være et behov for tryghed og beroligelse. Det betyder så også at du ikke nødvendigvis skal lægge ham til hver gang, men kan forsøge at berolige ham på anden vis. Du skriver selv at du har på fornemmelsen at det handler mere om vane end om sult og derfor tænker jeg at det er vigtigt at du forsøger at berolige ham uden brystet.
Lige nu lyder det som om han stortrives på din mælk og at det derfor er for tidligt at begynde med skemad. Prøv igen om en månedstid og se hvad han siger til det der. Der er ingen der siger at du skal begynde allerede nu, han kan sagtens vente. Det er dog en god idé at begynde lidt før de 6 måneder, men så er der jo også et par måneder endnu at løbe på.
Læg mærke til om han begynder at vågne hyppigere flere nætter i træk, om han begynder at holde og dreje hovedet bevidst efter mad, når du f.eks. sidder med ham og selv spiser. Læg mærke til hvordan han tager imod skeen med d-vitamin, åbner han munden osv.
Børn er enormt forskellige og også søskende:o) Ofte så tror man at når man får to af samme køn, så vil de ligne hinanden, men de kan være som nat og dag - både af udseende og af temperament. Det er bla. en af grundende til at det er så givende at få flere børn - samme forældre, samme gener og alligevel så stor forskellighed.
Børn der ammes tager ofte rigtig meget på i de første levemåneder, herefter stagnerer vægten lidt og den vægtøgning din dreng har haft her i starten bliver således ikke ved. Som du beskriver ham, så skal du ikke umiddelbart være bekymret:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske