Svar: Modermælk kontra modermælkserstatning
3. februar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Renata
Jeg synes det er super flot at du har haft overskud til at malke ud og stimulere, så din datter så vidt muligt har kunne få din mælk på flaske. Det er flot fordi jeg ved, hvor hårdt et arbejde det er.
Der er meget som er vigtigt, når man har et lille barn. Det er vigtigt at man sørger for at den lille får mad. Men det er også vigtigt at man pludrer med sit barn, leger med det, kærtegner, skifter, bader osv. Det at få et lille barn fylder meget (og heldigvis) i hverdagen - det er et fuldtidsjob og mere til. Det betyder også at det kan være ekstra hårdt at skulle malke ud og den tid man bruger på udmalkning vil uvilkårligt gå fra barnet.
Du har ret i at modermælk er super godt. Modermælk er sammensat på en sådan måde, at det ikke kan laves 100pct ligesådan kunstigt. Det er således ikke muligt at lave en modermælkserstatning som ligner modermælk 100 pct. men producenterne forsøger:o)
I Danmark har vi ikke dårlige erstatninger og vi har normalt ikke problemer med drikkevandet og hygiejnen. Børn trives derfor ligeså godt på modermælkserstatning som på modermælk.
Hvis I har problemer med allergi, så er der lavet undersøgelser som viser at det er meget vigtigt at man ammer til barnet er 4 måneder gammel. Herefter kan barnet ernæres som andre børn, med mindre der er tale om mælkeallergi. Har I allergi vil det derfor være rigtig godt at du fortsætter udmalkningen 2 måneder mere.
Når det er sagt, så skal du dog vurdere det ud fra hele jeres situation. Hvis udmalkning fylder så meget i din hverdag at det tager tid og fokus væk fra din datter, hvis du føler at det er en hæmsko for dig og du bliver irriteret og i dårligt humør osv. så skal du overveje om det er det værd.
Det er kun dig selv der kan vurdere, hvad der vil være det rigtige at gøre i jeres situation. Ja modermælk er det bedste og det er godt hvis du kan - men det er mindst ligeså vigtigt og nok vigtigere at din datter har en mor som er glad og som har overskud til hende, pludrer med hende og nyder hende.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske