Brev:
Spisesituation med baby
3. februar 2007
Alder:
8 mdr.
Spisesituation med baby
Min søn på 8. måneder er efterhånden blevet god til at spise de lidt grovere ting, som fx stykker af blødt brød med ex. leverpostej og kogte grønsager - og det er jo fint nok.
Men kan det tænkes at brødet virker lidt stoppende på hans mave..?
Han har generelt tendens til lidt hård mave - han drikker ca. 750 ml MME dagligt og får lidt vand/sødmælk til sine måltider, så jeg har længe været i tvivl om
han får væske nok?
Han trives rigtig fint ellers, men kan ved spisesituationer godt sidde og spænde i kroppen - dog uden at være sur eller ked. Jeg er lidt blank mht. hvad det kan skyldes... har du nogen forslag? Det er ofte han gerne vil trykke, når han sidder i sin stol - og stopper hvis vi fjerner ham...
Hans afføring er pølser som for tiden kommer uproblematisk ud og jævnligt, men som skiller ad i flere stykker og som regel kun en tennisboldstørrelse af gangen.
Er det normalt?
Synes lige jeg vil skitsere hans daglige væske/madforløb; så du har nogen konkret at forholde dig til:
ca. 06.30 - 200ml MME
08 - havre/hirsegrød lavet på vand og mælk - vand i glas
09.30 - 100 ml MME - puttes til formiddagslur
09.30 - 12.30 - ZZZZZ
12.30 - 100 ml MME
13.00 - øllebrød med frugtmos og vand i glas - tilbydes brød med ost/leverpostej - sidder og spiser i op til ½ time
15.30 - 200ml MME tilbydes - drikker måske kun 100...
16.00 - 17.00 lur
17.00 - tilbydes resten af flasken
18.00 - grøntsagsmos (kart., broccoli, gulerod) - med lidt kød - måske ris/pasta - vand af glas
19.45 - 200 ml MME
20.00 Godnat
I hvor høj grad skal menuen varieres - er det ok at morgen og frokost altid er det samme og det er aftensmaden der varieres. Han tilbydes i øvrigt ofte at sidde og bide lidt i div. - fx agurk eller rød peber.
Hans spændinger kan afledes lidt med lidt legetøj, men er det ok i det lange løb at ha legetøj på bordet??? Vores mad er han først lige begyndt at se med lange øjne efter - ellers har han ikke kæret sig meget om føde - det var bare en nødvendighed. han er ca. 76 cm og vejer nok ca 8,7kg., så jeg skulle mene han var fin. :o)
Det er ikke et stort problem, men det er altid rart at høre hvad en prof tænker. Glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Nete