Svar: Spisesituation med baby
3. februar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Nete
Det lyder umiddelbart som om din dreng får en del mælk og jeg tænker at dette godt kan være medvirkende faktor til at han får lidt hård mave, hvorfor han måske i stedet skal have lidt mere vand.
Det er flot at han ligger på 700-800ml mælk dagligt via flaske og det lyder heller ikke som om det er for meget i forhold til hans lyst til og indtag af mad. I forhold til hans alder vil det være fint med flaske 3 gange dagligt - morgen, eftermiddag og når han skal puttes om aftenen. Men det øvrige væskeindtag kan være via kop og evt. med lidt mere vand end mælk. Derfor ikke for meget sødmælk til maden, så hellere vand, netop fordi han er så godt dækket af sine flasker.
Med hensyn til afføring af en tennisboldstørrelse - så lyder dette mængdemæssigt fint - synes du det er for lidt? Det er naturligt at afføringen bliver fastere i konsistensen i takt med at han spiser fastere mad, men det må ikke være så hårdt at det er svært for ham at komme af med og afføringen skal ikke komme ud i hårde kugler.
Det er vigtigt at du fortsat koger grøntsager godt til ham og det er fint at du bibeholder grød en gang dagligt, da det også er med til at holde maven igang. Øllebrød til frokost er godt som overgang til rugbrød, derudover kan du servere grøntsagmos med lidt kød og fisk, lidt rester fra aftensmaden frikadelle, kylling, pasta og lignende, så han på den måde også får lidt mere variation.
Det er fint nok at noget af maden går igen, da det også er rart og trygt for ham med noget genkendeligt. Det er dog meget vigtigt at udnytte hans naturlige nysgerrighed og lyst til at undersøge og komme i munden. Derfor er det godt at servere så meget forskelligt og nyt for ham netop nu. Når han bliver ældre bliver han meget mere selektiv omkring hvad han vil spise. Så så meget forskelligt som muligt nu er godt til at forebygge kræsenhed.
Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med at han sidder og spænder ved bordet? Handler det ikke om at han øver sig i at være stærk og bruge sig selv - måske er det en leg, hvor du kan sige 'hvor stærk er du' og så spænder han i kroppen og siger arghhh og synes det er vældig morsomt.
Nogle gange kan lidt legetøj ved bordet være nødvendigt, andre gange vil det være et forstyrrende element som fjerner fokus fra hvad det egentlig drejer sig om. Da han tilsyneladende er glad for at spise selv og sidde med forskelligt i hånden, så skulle I måske lade ham forsøge det lidt mere.
En plan for dagen når han bliver 9 måneder kunne se således ud:
Tidlig morgen (06.30): Flaske
Morgen (8): Havregrød eller øllebrød med mælk og vand af glas
Formiddag (09.30): ½ bolle med smør, 1 banan eller anden frugt, mælk af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost (12.30-13.00) Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, evt. grøntsagsmos på eller til eller gerne kogte grøntsager i stykker. Rester fra aftensmaden som fiskefrikadelle, kylling og lidt pasta som varmes. Vand af kop.
Eftermiddag (15-15.30) Flaske med mme eller måske en portion tykmælk med rugbrøddrys, frugtmos eller frisk frugt, evt. en ½ bolle med smør og lidt ost
Puttes til sen lur, hvis det er denne rytme der passer jer bedst, ellers skal han måske puttes før eftermiddagsmaden.
Aften (18.00): Mere og mere af jeres mad, fint med grøntsagsmos, kød/fisk, ris/pasta, lidt sovs osv. - vand af glas
Puttes til natten (20.00) med en flaske.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, så du kan se hvad der skal ske fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske