Brev:
Har haft problemer med søvn lige fra starten
3. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Har haft problemer med søvn lige fra starten
Kære Helen
Jeg besluttede at nu skulle det være - nu melder vi os ind, da vores søn igen skriger sig i søvn. Min mand og jeg er begge meget frustrerede, og vi er efterhånden løbet tør for ideer. Det samme er vores omgangskreds og vores sundhedsplejerske.
Nå, men nu til problemet.
Vores søn er nu næsten 5 mdr. og har faktisk lige fra starten af haft problemer med sin søvn.
De første 14 dage var alt rigtig godt. Han sov fint og jeg ammede med 2-3 timers interval hele døgnet rundt. Efter de 14 dage havde han 1 uge hvor han skreg uafbrudt, medmindre han spiste eller sov. Vi prøvede så at give ham mylicon dråber og de hjalp heldigvis. Men siden har det været galt med søvnen.
Om dagen sov han stort set kun ved os, og hvis vi prøvede at flytte ham over i liften eller sengen, vågnede han op og kunne ikke sove videre. Nu går det heldigvis nogenlunde om dagen. Han sover ca. 3 timer om formiddagen og 2 timer om eftermiddagen i sin barnevogn. Han falder i søvn ved at vi går en tur, hvis vi ikke går skriger han, går vi, brokker han sig højst. Efter ca. 45 min vågner han dog ofte op, og skal vugges igen.
Om natten sov han de første 4 mdr. i vores seng, da jeg kun kunne få ham til at sove ved at amme ham i søvn. Da han var ca. 2 mdr. prøvede vi 1 uge at putte ham i hans seng i soveværelset, der skreg han ca. 3 timer hver aften, hvorefter vi hev ham over i dobbeltsengen og alle faldt i søvn af udmattelse... Da han så blev 4 mdr. besluttede vi at forsøge igen, på hans eget værelse, i sin egen seng. Det tager ca. 15 min til 1 1/2 time at få ham til at sove.
Vi har prøvet at sidde ved ham, synge for ham, forlade rummet osv. 1 gang er det lykkedes ham at falde i søvn selv og uden skrigen. Vi putter ham omkring kl 20, men har også prøvet 19 og 21, uden at det har ændret noget. Vi har et godnatritual med bad, amning, sang og aftensbøn.
Om natten starter han igen med at sove ca. 45 min, hvor han så vågner op og skal trøstes. Derefter sover han ca. 2 timer ad gangen, hvilket er en fremgang fra da han sov i vores seng, hvor han ofte vågnede 1 gang i timen. Men vi ville nu gerne han sov bedre, både for hans skyld og for vores skyld.
Om natten forsøger vi at der skal gå min. 3 timer mellem amningerne, men det er svært når man ved at han hurtigere falder i søvn, hvis han bliver ammet. Min mand går ind til ham, når det ikke er ammetid.
Jeg ammer ham, og derudover får han grød om middagen og grønsagsmos til aftensmad. Nogle gange lidt frugtmos om eftermiddagen..
Han er en stor dreng ca. 69 cm. og 9.5 kg. Han har fået tjekket sine ører, og der var ingenting. Han er en rimelig urolig dreng, og vil helst bæres meget. Han vil ikke bruge sut og det har nok gjort at han bruger mig som sut og til trøst. Vi har forsøgt at give ham en bamse til trøst - den siger ham ingenting. Vi er i tvivl om, om han blev så utryg i forbindelse med hans maveproblemer da han var 14 dage og om det stadig kan være det der er galt. Hvis det er det - hvordan kan vi så hjælpe ham?
Han har været til tjek hos lægen, hun fandt ikke noget.
Håber på et godt råd.
Hilsen den søvnige familie...