Svar: Har haft problemer med søvn lige fra starten
3. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære søvnige familie
Velkommen til:o)
Det lyder som om I har en rigtig dejlig dreng, han ammes og er rigtig glad for dette, han spiser godt og udvikler sig i rigtig fint retning. Alt samme super godt. Det som er svært er for ham at falde i søvn og så at komme videre i søvnen.
Det er sådan når man sover, at søvnen har forskellige faser. Hos små børn skifter de mellem disse faser mellem 30-60 minutter og det er derfor ikke usædvanligt at børn vil være 30 minutter om at falde rigtigt i søvn og ej heller usædvanligt at de vågner op efter 45 minutter og har brug for hjælp til at komme videre i søvnen, altså videre ind i næste søvnfase.
Når små børn skifter søvnfase så sker der ofte det at de laver et spjæt - det er den medfødte mororefleks som går igang. I kender det også fra jer selv at man lige laver et spjæt inden man falder i søvn. Vi kender det, registrerer det, men sover videre - små børn vågner ofte op af det og begynder at græde. Her hjælper det at holde barnet svøbt. Det at ligge med armene tæt ind til kroppen i et svøb gør at barnet ikke er i stand til at 'spjætte' så meget med arme og ben. Det er som om at det at være svøbt hjælper barnet til at holde sammen på sig selv.
Samtidig kan man også se på børn, når de sover og opleve at de nogle gange næsten virker vågne. De kan godt ligge med lidt halvåbne øjne og man kan se at der sker stor aktivitet. De smasker måske lidt, klynker, græder i søvne, søger brystet osv. Og er man meget omsorgsfuld så tager man naturligt barnet op fordi det virker som om barnet har brug for det, men de fleste gange sker det hele i drømme og barnet har brug for hjælp til at komme lidt videre i søvnen. Derfor er det ikke altid nogen god idé at tage barnet op, i stedet kan man prøve at hjælpe det med at skifte stilling, komme lidt om på siden at ligge, forsøge med en sut eller en sutteklud, kærtegne blidt og vugge barnet imens det ligger i sin seng.
Det er rigtig fint med de to lure i løbet af dagen. Sammenlagt sover han 5 timer og det er helt okay i forhold til hans alder:o) Det vil være naturligt at han har behov for mælk om natten, først efter 6 måneders alderen siger man at han ikke længere ernæringsmæssigt har et behov. Trygheden kan han have behov for men mælk behøver han ikke.
Det jeg kalder nat og det som hedder at 'sove igennem' er at sove fra kl. 24-06. Det betyder at jeres dreng fortsat vil have stor gavn af at få bryst kl. 20 når han puttes og så igen kl. 23 når du selv går i seng. Hvis du ikke allerede gør dette, så synes jeg du skal forsøge det. Det at amme ham sen aften fylder ham lidt ekstra op og så behøver han ikke få bryst igen før tidlig morgen f.eks. kl 05.
Det er dejligt at far tager over og at I allerede benytter jer af dette.
Han er en tryghedssøgende lille fyr, som har det rigtig godt med at være tæt og nær jer. Det lyder også helt rigtigt at han måske bruger mor lidt som sut og ikke kun ved behov for mad. I den forbindelse tænker jeg at det naturligvis er vigtigt at du lader ham spise hos dig om dagen, så meget han har behov for det, men at du så også 'trækker dig' lidt om natten. Hvis brystet er det eneste som virker, så lad ham få det, men prøv så forsigtigt at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han ikke mætter sig med mælk.
Den sene aftenamning som skal være med til at sikre at dette kan lade sig gøre, kan sagtens ske imens han sover. Han vil ganske givet kunne spise i søvne.
Nogle familier benytter sig også af at give en flaske sen aften, idet far kan give den og mor kan sove og modermælkserstatning kan nogle gange mætte lidt mere. Får han den i søvne vil han måske acceptere flasken. Det er ikke noget I skal, men I kan overveje.
Så for at opsummere lidt, så foreslår jeg at I forsøger at fylde ham godt op med mælk i løbet af dagen, lad ham amme det han vil og kan. Bibehold de 2 gange skemad + evt. lidt frugtmos som nu. Bibehold de to lure dagligt i barnevogn, da det tilsyneladende også begynder at virke rigtigt godt og det er super at vugge ham i søvn, når han efter 45 minutter har behov for at komme videre ind i næste søvnfase.
Derudover tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I kan svøbe ham. Jeg ved at han er en stor dreng og det kan være svært, men jeg tænker at det vil være en rigtig god idé at forsøge fordi det at være svøbt kan hjælpe ham til at holde sammen på sig selv. Der er ikke noget at sige til at han protesterer mod at blive lagt fra varm favn og ned i en kold seng, men hvis han svøbes og flyttes imens han er svøbt, så mærker han ikke forandringen på samme måde og samtidig vil det hjælpe ham videre i søvnen.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske