Svar: Ben og armspjæt fra kl to om natten og frem til morgen
4. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Christina
Jeg tænker at der er flere grunde til at du oplever at din datter har ændret sig og ændret sovemønster de sidste par uger.
For det først har hun en alder nu, hvor hun oplever betydeligt mere af verden. Fra at det var den meget nære kontakt og en se-afstand på mellem 30-50 cm, så er hun nu i stand til at fornemme rummet hun er i, hun kan genkende hjem fra det at være ude, hun genkender mor og far og du vil kunne se, hvis du sidder med hende og far går forbi, at hun bevidst drejer hovedet og følger ham med øjnene.
Det at hun nu oplever verden omkring sig så meget større giver hende mange flere stimuli i løbet af dagen. Og det betyder også at hun begynder at drømme mere og derfor sove mere uroligt. Dagens oplevelser bliver bearbejdet i drømme.
Når hun spjætter og virker søgende ved brystet, så kan det altså godt hænge sammen med at hun har brug for hjælp til at finde roen og komme videre i søvnen. Det er derfor rigtig godt at du forsøger at svøbe hende så du derved hjælper hende til at holde bedre sammen på sig selv, og du må også meget gerne forsøge med en sut, en sutteklud eller lignende, som også kan hjælpe hende videre i søvnen.
Derudover tænker jeg at det også kan handle om at hun er ved at være så stor nu at hun skal have din mælkeproduktion sat op. Der kan således godt være noget rigtigt i at det vil hjælpe hende at få en flaske, idet hun faktisk godt kan have behov for mere mad.
Det betyder dog ikke at du skal give hende en flaske, men at du i første omgang skal forsøge at lægge hende hyppigere til brystet - også om dagen. Det er ikke længden af selve amningen som øger mælkemængden, men derimod hyppigheden. Det er derfor vigtigt at du lægger hende hyppigere til. Det giver således mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Så lige nu tænker jeg at det vil være rigtig godt at du i løbet af dagen forsøger at få hende så meget til brystet som muligt og så vil det kunne give effekt om natten.
Med hensyn til om hun er stresset, så er det naturligt at hun i og med at hun nu oplever mere af verden omkring sig, også lettere bliver overstimuleret. Det lyder dog ikke som om hun virker stresset, med den beskrivelse du giver, men du skal naturligvis have med i tankerne at I ikke lige i øjeblikket skal styrte rundt og at du ikke bare skal give hende til den ene og den anden idet hun registrerer mange ting og det kan let blive for meget.
Din datters uro er således ikke et tegn på at hun ikke trives, men mere et tegn på at hun er igang med at udvikle sig. Hun har behov for ekstra mad i øjeblikket og måske behov for at blive skærmet lidt fordi hun oplever så meget af verden omkring sig.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske