Brev:
Barn på 20 mdr. vil ikke sove
4. februar 2007
Alder:
20 mdr.
Barn på 20 mdr. vil ikke sove
Hej
Jeg skriver til dig fordi jeg er fuldstændig desperat! Vi har en dreng på 20 mdr. der har svært med at falde i søvn fra lang tid siden, men nu er situationen ud af vores hænder.
Lidt historie: da vores dreng var ca. 7 mdr., gammel begyndte han at ha angst da vi forlod soveværelset. Han ville heller ikke sove i barnevogn, det gjorde han indtil han var 10 mdr. gammel, men han var altid meget utilfreds med barnevogn. Han har sovet i sin seng i sit eget værelse også da han var 7 mdr. gammel. Han begyndte at falde i søvn pt. med min bryst fordi jeg ikke kunne finde en anden måde at hjælpe han til at falde i søvn, selv om jeg brugte bamse og lampen og varm seng (men ikke sut, da han ikke brugte sut).
Da han var ca. 13 mdr. gammel begyndte han at falde i søvn uden bryst om aftenen og vi kunne lukke døren i hans værelse uden problem; om middagen gav jeg til ham bryst og faldt til søvn uden problem.
Vi rejste til Sydamerika i januar for 3 uger, og der begyndt han at have problemer med at falde i søvn igen. Der er seks timer forskel med Danmark og det gav til ham lidt problem og begyndte at vågne om natten 2 eller 3 gange, han faldt i søvn med én af os tæt på ham og vi blev med det hele ferien, men han vågnede 2 eller 3 gange om natten meget utilfreds under hele ferien. Vi kunne trøste ham kun med lidt banan en gang i mellem, det var den eneste ting der hjalp ham til at falde til ro.
Da vi kom til Danmark han blev med at vågne om natten mange gange meget utilfreds og vi kunne ikke trøste ham med noget som helst, han ville løbe væk fra hans værelse og vidste ikke hvor han skulle hen eller hvad han skulle lave. Jeg begyndte at sove ved hans seng på en madras og det hjalp med at falde i søvn igen, i de sidste to nætter har han sov igennem uden problem. Men han skal stadig se på mig mens han falder i søvn.
I løbet af ugen døde pludselig min svigermor og vi har været meget trist og irriteret på samme tid fordi vores dreng ikke vil falde i søvn, selv om vi er ved siden af ham. Han vil IKKE ligge i hans seng, selv om vi har en lille lampe, en varm seng, 3 bamser, der er ikke for varmt eller for koldt, vi er nogle gange i løbet af dagen i hans værelset så det er noget kendt for ham, vi putter ham i samme tid hver dage (kl 20) lige efter læse en bog, en dejlig bad sammen med os og en godnat sang.
Derefter putter jeg ham i seng men han vil stå op med det samme, han vil ned af sengen (selv om han kan kigge omkring tremmerne på mig), jeg putter ham igen og siger at der er tid til at sove og han skal lukker øjne og sove på en pæn og bestem måde; jeg sider på en stol ud af hans værelse hvor han kan se at jeg er der, jeg gentage proceduren 30, 40, 50 gange for halv anden eller to timer, indtil jeg faktisk eksploderer og begynder at grader utrøstelig, og jeg skal holde ham i sengen så han ikke komme ud af sengen, så bliver ham meget træt og kan ikke meget og falde i søvn. Men det er slet ikke min ønskede måde at lære ham til at falde i søvn, jeg kan bare ikke mere med det.
I dag vil han ikke falde i søvn til middags luren (han sov ikke) og til aften jeg kunne slet ikke komme med ham til værelset fordi jeg følte mig meget dårligt med det, at jeg ikke kan hjælpe ham mere til at falde til søvn, at jeg ikke kan håndtage situationen, at jeg har brugt alle råd fra min sundhedsplejerske og de ikke hjælper, at min søn kan ikke lære til at falde i søvn nu og det kan have dårlige konsekvenser i sit liv, at far prøver at hjælpe men det gør endnu værre med ham.
Bare skriv til mig hvad skal vi lave eller hvordan kan han blive mere glad af hans seng, jeg vil ikke arbejde denne uge, dels fordi jeg vil prøve at koncentrere mig mere om hvad kan jeg lave, dels fordi jeg har ikke hoved til arbejde.
Han begynder på onsdag i vuggestuen, vi har besøgt den nogle gange og de første to dage jeg vil være med ham om formiddagen og jeg tager ham hjem igen. På fredag tænker jeg om lade ham være der hele dagen og se at det hjælpe ham lidt at savne lidt hjem og måske være mere glad for hans seng.
Jeg ved godt at når han begynde i vuggestuen der vil give til ham måske igen mere problemer med sengetid, men jeg prøver at lave det bedste for ham fra nu, så det ikke bliver traumatisk for alle til sidst.
Hjælp!!!