Svar: Ubehag ved bleskift
5. februar 2007
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Camilla
Jeg har drøftet dit brev med mine kolleger og vi er enige om at det du beskriver er lidt usædvanligt. Især fordi det tilsyneladende har stået på i over et år nu.
Det er dog sådan at det er nødvendigt at man møder jer, taler med jer om hvad der sker, hvordan tingene foregår, møder jeres datter osv. for at man kan hjælpe jer bedst muligt og den mulighed har jeg ikke gennem en brevkasse.
Jeg vil derfor foreslå jer to ting i første omgang. Det ene er at kontakte egen læge. Det kunne jo være at lægen kunne se en fysiologisk grund til at jeres datter syntes det gjorde ondt at blive vasket forneden. Altså en 'helt nede på jorden' normal årsag.
Det andet er at kontakte jeres sundhedsplejerske. Hvis I ikke har tillid til den sundhedsplejerske, som I havde besøg af da jeres datter var lille, så er der intet i vejen for at I får besøg af en anden nu. Jeg tror det er vigtigt at sundhedsplejersken kommer i jeres hjem og måske oplever hvad der rent faktisk sker, når jeres datter f.eks. skal skiftes.
Det vil måske også være relevant at I taler om hvormeget eller hvorlidt jeres datter faktisk behøver blive vasket forneden. Du skriver at allerede når I beder hende rejse sig op i badet, så ved hun hvad der skal ske - og jeg tænker, - hvad skal der ske. Hvis hun har siddet i et badekar, så behøver du jo umiddelbart ikke at vaske hende ekstra forneden, så måske bliver hun vasket for meget?
Det undrer at vuggestuen ikke har reageret, idet de jo også skifter jeres datter når hun er der. Hvis der skulle være noget omkring den mistanke I/du har, så tænker jeg at sundhedsplejen jo også har konsulentfunktion i forhold til institutioner og derfor vil kunne gå videre med eventuelle oplevelser der.
Hvis egen læge og sundhedsplejerske ikke er nogen hjælp, så vil jeg foreslå dig at kontakte kommunens PPR og her bede om at tale med en børnepsykolog og fortælle vedkommende hvad det er du oplever. Men i første omgang tænker jeg altså at du skal prøve at tale med egen læge, idet der måske kan være en fysisk årsag og så tale med sundhedsplejersken og bede hende aflægge jer et besøg.
Håber at I finder en årsag og en løsning, som I alle kan leve med:o) Knus herfra og du må meget gerne give mig en tilbagemelding på hvad der sker hos jer. Rigtig god weekend til jer alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske