Brev:
Transport i barnevogn og autostol
5. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Transport i barnevogn og autostol
Hej,
Jeg har kigget lidt i arkivet over tidligere stillede spørgsmål, men har ikke rigtig fundet nogen med samme problem som mig.
Min datter, der blev født den 6. november 2006 og dermed er 3 måneder, bryder sig hverken om at køre i barnevogn eller autostol.
Da hun som nyfødt skulle hjem fra hospitalet, spændte vi hende fast i autosædet for første gang, og da skreg hun hele vejen hjem. Sådan er det fortsat lige siden. Hun begynder at græde, så snart vi spænder selen. Vi har prøvet at løsne selen og stramme den, og vi har sikret os, at den ikke på nogen måde generer hende. Vi har forsøgt at tage sædet med op i lejligheden og sætte hende i det, når det ex. står på køkkenbordet - så vil hun gerne sidde i det et stykke tid (dog ikke med selen spændt).
Problemet opstår først, når hun har fået overtøj på og bliver sat i sædet og får selen spændt. Hun skriger og er ikke til at komme i kontakt. Den eneste måde, hvorpå vi kan transportere hende i sædet, er ved at give hende en flaske med mælk eller sukkervand (jeg ammer men af og til supplerer vi med en flaske).
Hvis hun får en flaske er der ingen gråd, men det kan jo ikke være rigtigt, at det skal være nødvendigt hver gang (det skal lige siges, at vi ikke har givet hende flaske når hun sad i sædet fra starten, der gik et stykke tid inden vi fandt på det, så jeg mener ikke, at det er en dårlig vane vi selv har plantet i hende).
Vi har hængt legetøj op, som hun kan sidde og kigge på, og jeg eller hendes far sidder altid ved siden af hende, når vi kører i bil. Vi har forsøgt at rokke med sædet, tale til hende, lade hende være, spille musik, synge en sang og være helt stille, men der er absolut intet, der virker. Jeg har en enkelt gang forsøgt bare at lade hende græde, men det endte desværre bare med, at hun var fuldstændig opkogt og våd af sved og skreg helt afsindigt, så jeg til sidst måtte stoppe bilen og tage hende ud af sædet.
Vi har fuldstændig samme problem med barnevognen. Så snart jeg lægger hende ned begynder hun at græde. Hvis hun får en flaske er der ro på. Nogle gange falder hun i søvn, mens hun spiser, men når hun at tømme flasken uden at være faldet i søvn, starter gråden forfra, når flasken er tom.
Jeg har forsøgt at gøre barnevognen spændende med en sengerand og uro, og jeg har forsøgt at fjerne det hele. Jeg har forsøgt at slå kalechen ned, så hun kan kigge op i luften, og jeg har forsøgt at sætte hende op. Jeg har prøvet at tale beroligende og grine en masse, når jeg lægger hende ned og mens jeg går, og jeg har også forsøgt slet ikke at tale til hende eller kigge på hende. Intet virker.
Ligesom med autostolen har jeg også en enkelt gang forsøgt at lade hende ligge, selvom hun græd, men også denne gang endte det helt forfærdeligt med en fuldstændig opkørt baby, der dårligt kunne trøstes. Endelig har jeg også forsøgt at komme hende i liften oppe i lejligheden og bære hende ned i barnevognen, mens hun sov, men hun vågner når jeg sætter i liften i vognen, og så begynder hun at græde.
Hun er ellers en rigtig glad baby, der griner en masse og pludrer. Det er vores første barn, så vi ved jo ikke helt hvad man kan forvente af sådan en størrelse, men vi får ofte at vide, at hun er meget bevidst og nærværende. Når vi er hjemme, kan hun sagtens ligge alene i kravlegården i længere tid (ca. 30 minutter) uden problemer.
Hun sover rigtig godt om natten i sin egen seng i sit eget værelse (ca. 8 timer i træk). Hun sover ca. 5 timer i løbet af dagen fordelt på 3 gange. Det kan være vanskeligt at få hende til at sove, men det lykkes som regel i løbet af 15 - 30 minutter. Hvis ikke hun falder i søvn ved brystet, er vi nødt til at svinge hende i søvn i hendes lift. Det undrer mig derfor, at bevægelsen fra barnevognen eller bilen ikke blot virker beroligende på hende og får hende til at falde i søvn.
Har du et godt råd til, hvordan jeg kan få hende til at holde af at køre i barnevogn og sidde i autosædet? Jeg holder meget at af komme ud, men jeg føler mig efterhånden meget begrænset, fordi hun hverken vil sidde i autosædet eller køre i barnevognen.
Med venlig hilsen
Pia