Brev:
Modermælkserstatning til barn der stadig ammes?
5. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Modermælkserstatning til barn der stadig ammes?
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål vedr. babymad og MME.
Min datter er 6,5 måned gammel og jeg har nu i 4 uger givet hende lidt skemad. Jeg ammer hende stadigvæk i mellemtiderne, om aftenen og inden jeg selv går i seng. Skal der så stadigvæk MME i hendes babymad?
Jeg er kommet i tvivl om det overhovedet er nødvendigt med MME – det har vist noget at gøre med babyernes jerndepot er blevet brugt op efter 6 måneder, ikke? Hvis MME er nødvendigt selvom hun stadig ammer, skal der så kommes MME i maden som der står på pakken?
Jeg syntes jeg kommer rimeligt meget i men på den pakke jeg har (mærket HIPP) skal jeg komme 7 skefulde MME til 190 ml. Jeg koger feks. 125 gram kartofler med 75 gram grøntsager på 200 ml vand – når maden er kogt færdigt er der jo ikke 200 ml vand tilbage da noget er fordampet – skal jeg så hælde det resterende vand op i et målebæger og afstemme MME efter hvormeget der er tilbage? Og hvad gør man hvis jeg ikke bruger det resterende grøntsagsvand, hvis mosen er fin og lind og ikke behøver ekstra vand?
Desuden har jeg et spørgsmål om hendes afføring som er blevet meget hård – det kommer ud i “kugler” og kan “trille” på bleen. Det er kun de sidste 2-3 dage at hun har haft sådan en afførring, jeg har ikke ændret på hendes form for mos (som består af kartofler og forskellige slags grøntsager). Hun får vand i løbet af dagen og også til måltidet og derudover brystmælk. Hvorfor er hendes afføring så hård?
Hun har heller ikke haft nogen stor appetit idag, ville ikke have grøden her til morgen ej heller sin mos til frokost. Hun har kun villet have mælk (meget lidt) og vand. Hun virker lidt mere “pylret” end normalt, men ellers kan jeg ikke se nogen forandring hos hende – hun sover hverken mere eller mindre og har heller ikke feber. Kan det være at hun er begyndt at få tænder? Er det normalt at de mister appetitten I forbindelse med tænder?
Undskyld mine spørgsmål er lidt tossede, især mht MME men jeg kan ikke gøre mig klog på om jeg gør det rigtigt eller ej.
Venlig hilsen
Karina