Svar: Modermælkserstatning til barn der stadig ammes?
5. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Når man ammer, så behøver man som udgangspunkt ikke at give modermælkserstatning. Din datter kan fint få sit mælkebehov dækket via modermælk, men det kræver naturligvis at hun ammes hyppigt nok.
Det lyder ikke umiddelbart som om du ammer så hyppigt mere og jeg tænker også at det er derfor din datter har lidt hård mave. Hun har behov for mere væske. Derudover er det vigtigt at hendes mave holdes igang, da hun eller vil miste appetitten og ikke spise.
En plan for dagen med to måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Bryst/Flaske
Formiddag: Bryst/flaske
Frokost: Grød evt. med lidt frugtmos, vand af kop og efterfølgende evt. bryst/flaske
Eftermiddag: Bryst/flaske
Sen eftermiddag: Evt. bryst/flaske
Aften: Grøntsagsmos evt. med lidt kød/fisk, vand af kop.
Bryst/flaske og puttes til natten
Sen aften: Bryst/flaske
Når man køber de industrielle produkter, så er det vigtigt at man føler den vejledning der står på pakken. I de fleste grødprodukter vil det f.eks. ikke være nødvendigt at tilsætte mælk, da der er mælkepulver i grøden. Man skal således koge noget vand og hælde grødpulveret i og så er grøden færdig. Der er dog enkelte produkter, hvor man varmer mælken op og så kommer grødpulveret i - er det den type du har fået fat i? Der plejer at være billeder og forklaring på fremgangsmåde.
Hvis man selv laver grød og mos, så kan det være en rigtig god idé selv at tilsætte lidt mælk (modermælk eller modermælkserstatning eller evt. sødmælk), da mælk er med til at gøre mosen mere lind i konsistensen. Samtidig er modermælkserstatning også med til at energiberige. Husk at I hjemmelavet mad skal der tilsættes fedtstof, med mindre maden er lavet fuldt ud på modermælkserstatning.
Det du har købt fra Hipp går jeg ud fra er modermælkserstatning eller tilskudsblanding. De mål der står med en blanding som hedder at 7 mål er til 190ml vand er til mælk i sutteflaske. Det vil sige at hvis du vil supplere din amning med en sutteflaske og din datter drikker ca 190ml af gangen, så vil blandingsforholdet være som der står der.
Hvis du bruger modermælkserstatningen i maden, så skal mælken i efter følgende princip:
Kog gryn og flager (ca 1 dl) i 2 dl vand, lad småkoge nogle minutter, tag gryden fra varmen og tilsæt 1 tsk fedtstof og ca ½ dl. mælk som så kan være mme, sødmælk eller modermælk.
Det samme når du laver grøntsagsmos, hvis du vil gøre mosen mere lind, så kommer du mælk i, når du har kogt og er igang med at blende grøntsagerne sammen og husk også her fedtstof.
I bogen "Mad til spædbørn og småbørn" som sundhedsstyrelsen har lavet finder du forskellige opskrifter. Du kan downloade den på deres hjemmeside: sst.dk
Det skal ikke gøres mere besværligt end som så:o)
Med hensyn til jernindtag, så er det sådan at hvis du hovedsageligt ammer din datter, så skal hun tilbydes jern ved siden af. Det er kun hvis hun med garanti får mindst 400ml jernberiget modermælkserstatning dagligt, at du ikke behøver give hende ekstra jern. Hvis hun f.eks. får 350ml mme dagligt, så skal hun fortsat have fuld dosis jern ved siden af.
Jern kan gives som dråber i modermælk eller som pulver på grød/mos.
Håber jeg har forstået dig rigtigt og at du nu er hjulpet lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske