Svar: Søvn - 8 mdr.
5. februar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Tine
I forhold til dine børn alder, så lyder det som om de bytter lidt rundt i forhold til andre børn på den alder. Ikke at det nødvendigvis betyder noget eller skal være anderledes, men mere bare for at fortælle at det måske kan have en betydning.
De fleste børn på 8 måneder vil sove kortest om formiddagen, altså her sove måske 45-60 minutter og så sove en længere lur over middag og her sove et par timer. Altså så de sammenlagt sover 3, måske 3½ time dagligt. Om natten vil de så sove 10-11 timer afbrudt af mælk og således samlet set sove 13-14 timer i døgnet.
Dine børn sover umiddelbart hvad der er passende for dagen, når man ser på den sammenlagte søvn, men de sover længe om formiddagen og så går der til gengæld rigtig mange timer før de sover igen. Det lyder mere som om de powernappe sidst på eftermiddagen/først på aftenen end at de tager en egentlig middagslur og jeg tænker at du måske skulle prøve at se om du kan ændre rutiner.
Det vil være naturligt at de er ekstra trætte i løbet af formiddagen, hvis de ikke har fået sammenhængende nattesøvn - tingene hænger jo sammen. Men fortsat for at bryde det, så ville det måske være nødvendigt at du nu prøvede at vække dem om formiddagen. Hvad tror du der ville ske?
Jeg tænker at det også ville give dig mulighed for at få dem fyldt bedre op madmæssigt i løbet af formiddagen, frokost og eftermiddag og at det ville sikre deres indtag, så du var helt sikker på at det ikke skyldtes sult.
En plan kunne så se således ud:
Morgen (8-9): Står op, tilbydes grød evt. med lidt frugtmos, mælk eller vand af kop.
Formiddag (9:30): Lidt frugt, evt. ½ banan eller anden frisk frugt, ammes
Puttes til formiddaglur (10-11)
Frokost (12): Grøntsagsmos, evt. begynde med lidt brødhapsere.
Ammes evt og puttes til middagslur (13-14) og her må de så gerne sove et par timer
Eftermiddag (15-16): Ammes og kan også her tilbydes lidt grød evt. med lidt frugtmos, eller lidt frisk frugt. Måske ½ bolle med smør at gnaske lidt i
Aften (18): Grøntsagsmos, mere familiemad, pasta med kødsovs osv. Vand af kop.
Ammes (20) og puttes til natten
Sen aften (22-23) Evt. amning
Jeg tror denne plan minder om en tidligere jeg har sendt dig? Jeg tænker dog at det må være nu du skal forsøge at vække dem i løbet af dagen, så de ikke sover for meget om formiddagen og ikke sover for sent om eftermiddagen.
Hvorvidt dine børn mangler stimulation er jo svært for mig at vurdere, når jeg ikke kan se dem. Men som du har beskrevet dem også tidligere, så tror jeg ikke det handler om det. De har jo også hinanden:o) Da de er så gamle som de er nu, så tag dem med ud og opleve verden. Lad dem sidde i barnvognen, mærke luften og se sig omkring. Tag i legestue og hvad du nu ellers har af muligheder.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre. Lige nu tror jeg altså ikke at det handler om at de sover for lidt eller for meget, mere om tidspunkterne de sover på. Hvad tænker du?
Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske