Svar: Kost til dreng på 9 måneder
6. februar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Lise
Jeres dreng er ved at være så stor nu at han begynder at undersøge på flere måder. Det at spise er ikke kun et spørgsmål om at få mad ned i maven, det er også en undersøgelse af maden - hvordan ser den ud, når der er tygget på den, hvordan føles det i hænderne (eller i håret:o)) osv. Jeres dreng er således igang med at undersøge maden på en ny måde.
I kan evt. hjælpe ham med at give ham en gaffel. At spise med ske er endnu for tidligt, men en gaffel kan være en god idé. Derudover er det en god idé at serverer så meget forskelligt for ham som overhovedet muligt. Gerne i forskellige farver, så det virker indbydende og det er en god idé at I serverer tingene adskilt. Prøv så vidt muligt ikke at rode madvarerne sammen.
Sammen med sit brød til frokost kan han få lidt kogte gulerødder, ærter, majs, peberfrugt og lignende. Måske er det majsene der glider ned den ene dag, næste dag er det så ærter og det er okay. Det er vigtigt med mad i stykker, da han nu skal til at øve sit pincetgreb. Fra at tage med hele hånden begynder han at tage med 3 fingre og herefter 2 fingre. At spise med hånden er således også en del af hans udvikling.
Lad hans mad tage udgangspunkt i det samme som I spiser. Han må stort set få alt nu med den alder han har. Det eneste han ikke må få er de meget proteinholdige mælkeprodukter som ymer og ylette og så honning - ellers er det bare med at give ham så mange smagsoplevelser som muligt.
Dejligt at høre at det går godt med gyngen - det er super:o)
Fortsat held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske