Svar: Sprog og blive storebror
6. februar 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Lotte
Først vil jeg lige sige at det lyder dejligt at I gerne vil have en lille:o) Hvor mange år der skal være imellem søskende findes der ingen faste regler omkring. Og jeg tror det er vigtigt at man gør det, når man som forældre er parate. Man skal således ikke gøre det fordi man synes at Johan skal være storebror, man skal gøre det fordi man har lyst til det:o)
Der er både fordele og ulemper ved at få børn med kort tidsinterval. Der er ingen tvivl om at det er hårdt at have to små børn. Små børn kan jo stort set ingen ting selv, de skal hjælpes med maden, med påklædning, med bleskift osv. Hvor større børn vil kunne gøre noget selv, og også vil kunne deltage i plejen af den mindre søskende.
Det kan dog godt være en fordel at barnet netop intet kan selv. Hvis du bliver gravid nu, så vil Johan jo stadig være en lille dreng, som har brug for din hjælp rigtig meget og den er du nødt til at give ham. Du vil således ikke kunne sige "tag lige dit tøj på" eller lignende - du må hjælpe og på den måde kan det jo give sig selv lidt - han vil ikke blive 'overset'.
I har optimale forhold. Du går hjemme og I har en maid, som kan hjælpe jer. Børnene vil have rigtig meget glæde af hinanden i årene frem og vil kunne lege sammen og støtte hinanden. Når man planlægger at få nr 2, så er man jo også nødt til at se på det lidt praktiske og det passer rigtig godt for jer nu.
Du skal dog også se på din fysik og om du har kræfter til en eventuel graviditet allerede nu - der er mange overvejelser.
Jeg synes ikke det er synd at give børn søskende, tværtimod. Man skal bare have tid til sine børn og være der for dem og den mulighed har I, så hvis I har lyst nu, så prøv - og så må tiden jo vise hvad der sker.
Med hensyn til at sove selv og lære at sove i eget værelse, så lærer Johan jo at falde i søvn i sin egen seng og først kl.05 kommer han ind til jer - det synes jeg lyder super. Han sover jo i sin egen seng, men får trygheden når han har behov.
Med hensyn til sprog, så siger man at det normalt vil være rigtig godt at man taler til barnet på sit modersmål. Det at benytte sig af sit modermål er rigtig vigtigt fordi man her kan lægge flere følelser i sproget og sproget får nogle naturlige nuancer. Det er således vigtigt at I synger danske sange, bruger danske ord når I trøster ham, pludrer til ham, viser ham hvor meget I holder af ham. Det vil også være fint at læse danske bøger, høre danske børnesange osv.
Engelsk får han ind automatisk fordi jeres maid taler engelsk og fordi I taler engelsk med hende. Det engelske vil være gennemgående i børnehaven og vil således sandsynligvis blive sprog nr 2 for jeres dreng. Kinesisk vil komme stille og roligt.
Hvis I har mulighed for at have kontakt med andre danske familier eller kan have familien på besøg hos jer, tale over nettet eller andet, så jeres dreng vokser op med at høre at andre også taler danske, så vil det være gavnligt for hans modersmål. Børn bliver motiverede til at tale deres egentlige modersmål, når de hører at det ikke kun er mor eller far som taler dette sprog, hvilket det ofte kan være, når man bor i udlandet.
De fleste små tosprogede børn blander i en periode ord og lyde fra det ene sprog ind i det andet. Det handler simpelthen om at barnet kompenserer for et manglende ordforråd i det ene eller begge sprog og de låner så fra det andet sprog for at kunne udtrykke sig fuldt ud. Når I forældre forstår begge sprog (dansk og engelsk) så vil det være en effektiv måde for Johan at udtrykke sig på. Stille og roligt vil han så lære at skille det ad.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske