Brev:
Udvikling og mad - 6 mdr.
6. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Udvikling og mad - 6 mdr.
Hej Helen
Først tak for dit grundige svar ang. mine tvillinger og deres mad. Nu har jeg så igen nogle spørgsmål, jeg håber, du kan hjælpe med?
Tvillingerne er født i 36+0 og vejede hhv. 2000g og 2300g. Nu 6200g. og 7100g.
1) Ingen af dem kan vende sig fra mave til ryg eller omvendt og der er intet der tyder på, at det snart kommer. De bryder sig ikke om at ligge på maven. De bliver begge hidsige efter 5 minutter og det eneste der sker, er at de borer hovedet godt ned i tæppet.
Jeg har prøvet alt for at få dem til at syntes, det bare kunne være en smule sjovt. Har også forsøgt at lægge et lille sammenrullet håndklæde under dem, men der sker intet. Vi prøver at lave forskellige øvelser med dem: Luftture, koldbøtter, triller osv. (bruger bogen "Leg med dit barn").
Har det noget at sige, de er født den smule for tidligt? Har du forslag til, hvad jeg kan gøre for at hjælpe dem?.
Jeg plejer at vende dem om på ryggen, når de bliver hidsige og ligger med hovdet i tæppet. Skal jeg måske prøve at lade dem ligge lidt længere og se om de ved hjælp af arrigskab, kan komme nogen steder?
Det skal lige nævnes, at de begge står meget flot på benene og de er begge glade for at hoppe (når vi holder dem). De har også næsten lige fundet deres fødder og hygger sig gevaldigt med tygge på dem.
2) Hvornår kan jeg forvente, de begynder at opdage hinanden?
De kigger på hinanden, men det virker ikke, som om de rigtig reagerer på den anden.
Er mine børn meget bagefter rent motorisk??
3) Et sidste spørgsmål, der omhandler mad. - Igen - igen :-
Er der noget i vejen for at jeg giver dem mælk, inden de får grød?
Jeg plejer at give dem mælk, lige når de kommer fra lur og så efter 30-45 min. får de grød. På denne måde undgår jeg alt for meget hysteri ved grødmåltidet, da ingen af mine børn er født med tålmodighed:-
Hvordan ville du mene en "fornuftig" dag ville se ud i forhold til mad og søvn, men også i forhold til, der på et tidspunkt skal et morgenmåltid ind som havregrød eller øllebrød
Vores dag ser således ud:
06:30 / 07:00: står op
07:30 / 08:00: MME (100 - 200 ml)
08:30 / 09:00: Puttes til lur
10:30 / 11:30: MME (150 ml)
12:00 / 12:15: Grød og vand af kop (Sebastian spiser 1 dl, Emma ca. 1/2 dl.)
13:30 / 14:00: Puttes til lur (sover ofte kun 1 time - leger frem til de skal have MME)
15:00 / 15:30: MME (200 ml)
16:00 / 16:30: Puttes til lur (sover oftest 1 time)
17:30 / 17:45: Grøntsagsmos og vand af kop
18:45 / 19:00: MME ( 200 ml)
19:30 puttes for natten
03:00: MME (230 ml)
De kan max være vågne i 2 timer. Herefter bliver de noget pjevset.
Ser meget frem til at læse dit svar
Kærlig hilsen
Tvillingemor