Svar: Spise og sovevaner
6. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Tine
Der kan sagtens være en sammenhæng imellem tandfrembrud og afbrudt søvn - men det plejer ikke at vare 14 dage:o) Måske handler det derfor mere om den alder jeres dreng har nu og så kan det også handle om at I rent faktisk forstyrrer hinanden om natten. Derfor skal I måske overveje om det var en idé at flytte ham på eget værelse nu:o)
Jeres dreng har fortsat behov for en del mælk og ud fra jeres plan, så ser det ud som om at han tager dette behov om aftenen og om natten. Jeg tænker at den flaske, som på nuværende tidspunkt ligger kl. 02.30 burde ligge om morgenen eller om formiddagen. I det tidsrum der ligger mellem 6.30 og 15 får han kun mælk af kop og drikker her kun ½ kop. Jeg tænker derfor at I skal forsøge at få en flaske i ham. Det kunne f.eks. være kl. 06.30.
Ellers ser planen fin ud og hans tilbud af mad lyder rigtigt i forhold til hans alder. Det kan godt være at du ikke synes han spiser store mængder, men det er også vigtigere med lidt og tit end få og store portioner. Det er vigtigt at udnytte hans nysgerrighed og lyst til at spise og tilbyde ham så meget forskelligt som muligt, naturligvis i en konsistens han kan kapere.
Det vil være et forsøg værd at putte ham på eget værelse. Ofte sker der det, at børn i hans alder drømmer meget og i drømme kan de småklynke, søge, virke sultne osv. Sover han på eget værelse vil I sandsynligvis ikke reagere helt så hurtigt på hans natlige lyde som I gør nu og det kan betyde at han sover længere - selv finder roen og kommer videre i søvnen.
Han sover således ikke for uroligt til at komme på eget værelse, men sover måske netop uroligt fordi han har behov for at komme på eget værelse.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske