Svar: Legestue om natten eller?
21. december 2003
Alder:
7 mdr.
Kære meget trætte far Bjørn
Der er da ikke noget at sige til at I er trætte; men hvorfor er jeres dreng ikke det? Du skriver at han ikke sover meget om dagen heller - godt nok er der stor forskel på børns søvnbehov, men han sover vel på et eller andet tidspunkt?
Nogle børn har en tendens til at bytte om på nat og dag, hvilket selvfølgelig er en meget uheldig vane, som man må hjælpe dem med at bryde. Det gør man bedst ved at sørge for at aktiviteter foregår om dagen og om natten skal der være ro. Det er vigtigt ikke at tænde lys om natten, bleskiftning undgåes så vidt muligt, - der skal ikke spises, leges eller snakkes.
Hvad sker der hvis I ikke reagerer på at han vågner? Kunne han finde på at lægge sig ned igen for så selv at sove videre, eller er det et spørgsmål om at han er utyg og har behov for at komme over til jer, for at falde til ro?
Det er vigtigt at I forsøger at finde ud af hvad årsagen er til at han vågner. Hvis det ikke er mad, er det så ren og skær underholdning, er det en drøm, er det angst/utryghed eller hvad drejer det sig om? Det har betydning for hvordan I skal reagere.
Jeg håber du kan bruge nogle af mine overvejelser.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske