Brev:
Ferie efter skilsmisse
8. februar 2007
Alder:
21 mdr.
Ferie efter skilsmisse
Hej Helen
Jeg har en dreng, som fylder 2 år til maj. Sidste sommer blev hans far og jeg skilt. Skilsmissen har været udramatisk og hans far og jeg er i dag gode venner og er enige om det meste og kan altid tale os ud af uoverensstemmelser - så det går godt alt taget i betragtning.
Nu er vi nået til at skulle planlægge sommerferie - og jeg er meget i tvivl om, hvor meget der er okay, at min søn skal undvære en af os (og jo især, hvor længe han kan undvære mig : )).
Vi har snakket om, at vores søn skal holde ca. 10 dages ferie med sin far, hvilket hans far er tilfreds med. Men nu bliver jeg i tvivl om det er for længe for ham, at være væk fra sin mor - han er jo ikke så gammel!
Min søn er til daglig hos sin far hveranden weekend samt to hverdage i den uge, hvor han ikke er hos sin far i weekenden. Det er lidt mange skift for ham, men fungerer ok lige nu - vi har ikke mulighed for at lave opdelingen anderledes pga hans fars arbejdstider.
Han er altid meget glad for at se sin far og siger med det samme "mig med" når han ser sin far - så det er jo utrolig dejligt!
Han er en rigtig glad dreng, lidt temperamentsfuld, men tillidsfuld og virker tryg - på trods af omvæltningerne i hans liv.
Grunden til at jeg pludselig er kommet så meget i tvivl om ferien er, at min far har haft nogle psykiske problemer (i dag har han det fint). Men han er selv sikker på, at de er startet, da han som helt lille var indlagt tre måneder, hvor han slet ikke havde kontakt til sine forældre. Han mener, at børn under 3 år som undværer deres mor i mere end 4-5 dage, bliver mærket for livet.
Han har derfor bedt mig lave om på sommerferien, så min søn ikke skal være væk fra mig så længe.
Jeg synes normalt, at jeg er i stand til at tage mine egne beslutninger og stole på min dømmekraft - men skilsmissen har taget lidt hårdt på mig og jeg er blevet utrolig pylret og opmærksom på, at min søn ikke skal lide (mere end højst nødvendigt) under min beslutning om at gå fra hans far. I virkeligheden har jeg jo nok bare dårlig samvittighed : )
Det blev lidt langt - jeg ville egentlig bare høre en fagpersons mening om, hvor lang tid det er ansvarligt, at et barn på to år er væk fra sin mor.
Håber, at du kan give mig lidt ro i sindet : )
Kærlig hilsen
Lene