Svar: Ferie efter skilsmisse
8. februar 2007
Alder:
21 mdr.
Kære Lene
Helt overordnet og generelt så mener jeg jo ikke at børn skal på ferie nogen steder før de selv er så gamle at de kan bede om det - og det tager jo mange år:o) Men situationen hos jer er jo anderledes og skal jeg tage udgangspunkt i det du skriver, så ser mit svar også anderledes ud.
Du fortæller at din dreng har det rigtig godt hos sin far og er glad for at være der, glad for at se ham, når han hentes. De to har normalt et tæt forhold og generelt forsøger I at skabe en hverdag og nogle rammer som tilgodeser jeres drengs behov såvel som jeres behov.
Jeg får derfor indtryk af at far er en ligeså god omsorgsperson som mor og at tilknytningen mellem far og søn er god. Derfor ser jeg umiddelbart ikke problemer i at far og søn holder ferie sammen. Helt overordnet så er det naturligvis altid bedst hvis begge forældre kan holde ferie sammen med deres børn, ja helt overordnet set så er det jo godt, hvis man kan få sit ægteskab til at fungere - men når det ikke er sådan, så lyder jeres løsning til at være fornuftig.
Det din far har oplevet er noget andet. Det er rigtigt at I 'gamle dage', der blev børn indlagt. Nogle gange måtte forældrene slet ikke være på sygehuset, andre gange måtte de ikke være sammen med deres børn men kun se på dem gennem en glasrude - kan du forestille dig hvor traumatisk det har været for begge parter. Her har der jo været tale om at ens tilknytningsperson 'svigtede' og børnene har været overladt til en vildt fremmede i en verden af hvide kitler - ro, regelmæssighed og renlighed, samtidig med at de faktisk var syge og havde mere end nogen behov for tryghed, omsorg og kærlighed.
Det er ikke sådan situationen er hos jer. Du kender din eksmand og du ved om han vil elske jeres dreng og give ham det han har behov for. Så er far jo ligeså god som mor og de to kan få det rigtig dejligt sammen.
Du må så bare finde ud af hvad du skal lave i de 10 dage, så du ikke bare render rundt om dig selv:o)
Knus herfra. Håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske