Svar: Søvnrytmevanskeligheder - 5 mdr.
8. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Britta
Børn sover meget forskelligt og nogen sover mere end andre. En vis fleksibilitet skal der derfor være. Men gennemsnitligt så vil de fleste børn på 5½ måned have behov for at sove 3 gange dagligt. En formiddaglur, en middagslur og en kort lur (powernap) om eftermiddagen. Nogle gange vil formiddagsluren være kortere end middagsluren, andre gange vil de være nogenlunde ligelange.
Sammenlagt vil børn i den alder sove godt 4 timer i dagtiden og mellem 10-11 timer om natten (afbrudt af mælk). Altså tilsammen på et døgn sove ialt 14-15 timer.
Jeres dreng hører nok til gruppen af børn som sover en del og måske har han behov for det. Men samtidig tænker jeg også at han er så gammel nu at han skal have lov til at opleve verden og stimuleres lidt, så han får oplevelser som holder ham lidt mere vågen om dagen og som gør at han ikke behøver vågne udhvilet om natten kl. 04-05 - det er lige tidligt nok for de fleste familier:o)
Når han vågner så tidligt så er det kun naturligt at han har brug for at sove igen allerede kl. 07. Det ville på sigt dog være ønskeligt om han kunne sove længere om morgenen og så i stedet stå op kl. 7 efter at have fået mælk:o)
I skriver ikke om I er begyndt med lidt skemad, men netop skemaden kan være med til at skabe lidt rytme for dagen og lidt fastere struktur, så I kommer ind i netop en rytme med 3 lure (formiddag, over middag og sen eftermiddag). Samtidig kan jeg ikke se om du ammer eller giver flaske, men jeg vil alligevel forsøge at lave en plan som viser lidt, hvordan en plan for dagen kunne se ud:
En plan for dagen med 3 lure, flaske/bryst og måske en gang skemad kunne se således ud:
Morgen (6-7): Bryst/flaske
Formiddag (9): Bryst/flaske
Puttes til formiddaglur (10) Sover alt mellem 45 minutter til 1½ time.
Frokost (12): Grød evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Bryst/flaske og puttes til middagslur (13) Sover her et par timer måske 2½. Igen kommer det an på formiddagslurens længde
Eftermiddag (15.30-16.00): Bryst/flaske
Powernapper lidt måske 30 minutter
Aften (18-20): Bryst/flaske måske x 2 da mange børn har brug for at spise hyppigere om aftenen for at finde roen.
Puttes til natten
Sen aften (22-23): Bryst/flaske for at blive fyldt ekstra op til natten og så kunne sove et lidt længere stræk - gerne til næste morgen kl. 06, hvor han så kan få mælk igen.
Der er således ikke noget unormalt i at jeres dreng sover, men det kan være hensigtsmæssigt at I begynder at kigge lidt på klokken og på den måde få skabt en rytme som passer bedre ind i dagligdagen for jer alle og i tiden frem.
Håber min plan hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske