Svar: Hvordan øger jeg min mælkemængde?
21. december 2003
Alder:
1 mdr.
Du kan øge din mælkemængde ved at amme hyppigere. Det vil sige ved at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det er normalt at børn i 4-6 ugers alderen får det der hedder appetitspring. Det betyder at de er ved at være så store at de har behov for mere mad, hvilket de viser ved at være mere urolige, grædende og gerne vil sutte hyppigt. Netop hyppigheden øger mælkemængden.
Derudover er det vigtigt at du sørger for at slappe lidt af i løbet af dagen. Se om ikke du kan hvile dig lidt, når din søn sover. Sørg også for at få nok at spise og drikke.
Hvis du kan lide mørk hvidtøl/maltøl/nisseøl, så er det et gammelt husmoderråd at drikke sådan en dagligt. Det fremme mælkemængden og alkoholindholdet er så lille, at det ikke har nogen betydning, når bare du holder dig til et glas formiddag og aften.
Du kan også købe Ammete i forskellige helsekostforretninger. Det skulle også kunne hjælpe.
Ellers er det som sagt et spørgsmål om at lægge hyppigt til. Hvis du følger ovenstående vil du få mere mælk i løbet af ca 1½ døgn.
Held og lykke med det og god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske