Svar: Afføring af modermælkserstatning
8. februar 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Renata
Mon ikke din sundhedsplejerske har ment "knoldet" afføring, altså at afføringen kommer ud som små knolde, små kugler? Det er vigtigt at din lille datter fortsat har en grødagtig og blød afføring og det er vigtigt at du sørger for at holde gang i maven. Hvis hendes mave stopper, så går det ud over hendes appetit og hendes trivsel.
Nogle gange er det nødvendigt at give børn laktulose, her kan du give hende 1 ml pr kg hun vejer, således at hvis hun vejer f.eks. 6 kg, så kan du give hende 6 ml dagligt. Jeg vil foreslå dig at dele dosis i to, så hun får f.eks. 3 ml morgen og 3 ml aften og så må du regulere lidt op og ned indtil du rammer en passende konsistens.
Du kan også prøve at give hende Nan H.A som ligner den almindelige Nan meget, men hvor proteiner er spaltet på en anden måde. Det anbefales netop til børn som har problemer med tendens til lidt hård mave.
I forhold til hendes alder, så er det normalt at der kan gå længere tid imellem afføringerne forstået på den måde at der ikke længere er afføring med i hver ble hun laver. Hun bør dog fortsat have afføring en gang i døgnet, da hun nu er på fuld erstatning.
Det er også normalt i forhold til hendes alder at afføringen skifter lidt farve og kan være mere grønlig. Men det med de hvide klumper synes jeg skal ses, for at man kan vurdere det. Hvis det fortsætter så synes jeg derfor du skal lade lægen eller sundhedsplejersken se hendes afføring.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske