Svar: Pige 11 uger skriger når vi gir flasken
8. februar 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Maria-Louise
Det er frustrerende når børn ikke vil spise og netop fordi vi ved hvor vigtigt mælkeindtaget er, så frustrerer det endnu mere og kan nærmest blive til en kamp, hver gang. Det er en ond cirkel og uhensigtsmæssigt både for forældre og barn.
Hvor er jeres sundhedsplejerske henne i billedet? Jeg vil meget gerne hjælpe og komme med idéer, men jeg tror det er vigtigt at I også får hjælp fra en som kan være hos jer i situationen og som kan se, hvad der rent faktisk sker. Derfor vil det være en rigtig god idé at I kontakter sundhedsplejersken og beder hende komme forbi til et ekstra besøg.
Der vil naturligt kunne være dage, hvor børn ikke spiser helt så meget, f.eks. i forkølelsesperioder og lignende. Men det er dog fortsat vigtigt at de tager deres behov og 200ml over en hel dag, hvor hun kun spiser 20-40ml af gangen - det lyder ikke okay! Derfor skal I have hjælp til at få hende til at spise.
Det kan have noget at sige, hvordan I holder hende, når I giver hende mad. Nogle børn kan protestere voldsomt ved at blive holdt i favn. Her hjælper det nogle gange at lægge barnet på lårene med hovedet på ens ben og barnets ben ind mod ens mave. Så kan i sidde med fødderne på en skammel eller lignende foran jer, så hun bliver løftet lidt op og kan se jeres ansigt imens I giver hende flasken.
Nogle børn får flaske imens de ligger på en dyne og de har brug for at komme i favn og få nærheden imens de spiser. Så I må prøve jer lidt frem.
Hendes alder spiller også lidt ind. Hun begynder at opleve rummet hun er i på en anden måde. Måske kan I fornemme at hun meget let bliver forstyrret og mister koncentrationen. Derfor vil det være en god idé at i her i weekenden prøver at lægge jer med hende i soveværelset, så der er nedrullede gardiner og stille. Prøv ikke at have for meget radio eller musik kørende i baggrunden, men forsøg at skabe fokus om netop det at spise, så I hjælper hende til at koncentrere sig.
Nogle gange hjælper det også at svøbe barnet. Simpelthen at pakke hende tæt i en dyne imens hun spiser. Det kan hjælper hende til at samle sig og bedre finde roen og dermed koncentrationen.
I må prøve jer frem med forskellige flaskesutter og med forskellig størrelse huller så det hverken går for hurtigt eller for langsomt.
Håber ovenstående hjælper jer videre weekenden over og så må I få fat i sundhedsplejersken mandag. I skal naturligvis holde øje med at jeres datter tisser, ikke virker sløv osv. så I er sikre på at hun får hvad hun skal have.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske