Brev:
Store omvæltninger, ammestop mm. - 11 mdr.
9. februar 2007
Alder:
11 mdr.
Store omvæltninger, ammestop mm. - 11 mdr.
Hej Helen,
Vores lille pige er nu elleve måneder og spørgmålene hober sig lidt op, men jeg er sikker på du kan hjælpe :)
Hovedbekymringen - eller spørgsmålet går på hvordan vi tackler, at vi nu efter næsten et år i udlandet skal hjem og vores datter skal derfor til at opleve rigtig mange nye ting - familie, lejlighed, omgivelser og ikke mindst skal hun begynde i vuggestue ca. 14 dage efter vores hjemkomst.
Har du nogle gode råd til hvordan man kan hjælpe hende bedst muligt gennem omvæltningerne? Hun er generelt meget nysgerrig på nye ting og sjældent utryg, så det håber jeg kan hjælpe hende. Tilgengæld er hun vant til at gå op og ned af mig, og det tænker jeg da meget på, hvordan skal gå når jeg skal begynde på arbejde en måned efter vi er kommet hjem.
I den forbindelse tænker jeg også på, hvornår det er bedst at ophøre fuldstændig med amningen. Nu ammer jeg ved puttetid og tidlig morgen, og ville helst stoppe fuldstændig inden vi tar' hjem, ca. 14 dage inden, så hun når at vænne sig til det, så det ikke kommer som endnu en omvæltning oven i alt det andet.
Eller ville det være rart og nødvendigt at have den tryghed for hende i begyndelsen? Jeg er bare lidt "bange" for at hun optrapper amningen, og det er jeg ikke interesseret i. Det kunne selvfølgelig være rart, at kunne amme hende på den lange flyvetur på vej hjem, men det synes jeg ligesom ikke er grund nok til at forsætte så længe.
Mht. amning/mælk har jeg endnu et spørgsmål. Hun vil nærmest ikke drikke mælk eller mme af hverken kop eller flaske, så jeg ved ikke helt hvordan vi skal komme op på den ½ liter hun skal have, når jeg stopper med at amme. Hun er meget glad for yoghurt, men hvor meget "må" hun få af det? Hun spiser ikke ost.
Så har jeg et spørgsmål ang. lurer. Indtil nu har hun taget en formiddagslur på ca. 5 kvarter fra omkring kl. 11 og så en kort eller længere lur fra omkring 15-16 tiden. Nogle gange er det rigtig svært at lægge hende om eftermiddagen (vil HELE tiden op og sidde i barnevognen og jeg står tit og kæmper op mod en ½ time).
Nu har jeg nogle gange eksperimenteret med at springe eftermiddagsluren over, hvis hun har sovet en to-timers lur om formiddagen (fra 11-13) og hun virker frisk. Det er gået over al forventning, der er nærmest ikke noget pyller og ikke særlig mange træthedstegn, tilgengæld går hun så hurtigere kold om aftenen og bliver puttet ved 19-19.30 tiden, hvor hun går omkuld med det samme (med eftermiddagslur kan dette også snildt tage en god ½ time, hvor hun står op det meste af tiden).
Jeg kan ikke finde ud af om det er lidt for tidligt rent aldersmæssigt at hun kun får en lur? Er det synd for hende eller hvad? Selvfølgelig er der en overgangsperiode, men er vi begyndt for tidligt? (Hun sover generelt 11-12 timer om natten).
Sidste spørgmål - er der nogle begrænsninger på hvor meget salt de må få pt.? Hun er meget glad for salami og røget laks, og kan sagtens spise to spegepølseskiver til frokost, men det er jo meget salt, så skal jeg begrænse det?
Sikke meget, håber det er ok.....
Med venlig hilsen B.