Svar: Store omvæltninger, ammestop mm. - 11 mdr.
9. februar 2007
Alder:
11 mdr.
Kære B.
Jeg kan slet ikke forstå at din datter snart er et år og jeg kan slet ikke forstå at I allerede er på vej tilbage til Danmark igen:o)
Jeg vil gerne starte med amning eller ammestop, idet jeg tænker at netop det at I har formået at få stoppet natamningen måske er skubbet til at få stoppet helt. Jeg tror det vil lette jer alle betydeligt at din lille pige lærer sig at finde roen og trygheden på anden vis - både nu men også da hun skal starte pasning ret hurtigt efter at I er komme hjem.
Hvis hun ved start i institution fortsat har behov for brystet som tryghedsgiver og substitut for mor, så bliver det sværere for hende at starte. Da hverdagen for hende samtidig ændrer sig, så det ikke kun er amningen som bliver en forandring men også boligen, pasningen osv. så tænker jeg at det vil være rigtig godt at stoppe amningen nu, hvor hverdagen trods alt er ens.
Jeg kan sagtens se fordele ved at bibeholde amningen også, men set i et bredere perspektiv og sådan som lillepigen er, så tænker jeg at det vil være en god løsning for jer alle.
Med hensyn til flytning, vil I så have jeres egne møbler med til Danmark - vil hun sove i sin egen kendte seng eller vil det hele være nyt? Jeg tænker at det naturligvis vil berolige hende at seng, sengetøj, dyne osv. er noget hun kender, hvor et helt nyt værelse, ny seng, nye lyde osv. vil være en stor omvæltning.
I begyndelsen, i hvertfald de første 14 dage vil du gå hjemme med hende og det vil være vigtigt at du bruger lidt tid sammen med hende til at finde ud af hvor I nu er og hvor hun skal være. Derfor vil det være godt hvis I kunne tage på besøg i institutionen hvor hun skal starte, så hun i begyndelsen starter med at være der sammen med dig og så stille og roligt prøver at være der alene - ikke længe bare lige nok til at hun oplever at du går, men også at du kommer igen og at det var hyggeligt at være der alene.
Med hensyn til indtag af mælk, så er det fint at du giver hende yoghurt og hun må gerne få yoghurt og lignende hver dag. En portion er vel på ca 200ml og så må resten dækkes ind ad anden vej - det kunne være en bananmilkshake, hvor du blender en banan sammen med lidt sødmælk, det kan være mælk på grøden om morgenen (hvis hun spiser det), men mælk i sovs osv. tæller også lidt med. Så på den måde når hun nok op på hvad hun skal have.
Med hensyn til 1 lur dagligt, så lyder det som om hun er parat til dette nu. Det er der børn der er og det er helt okay. Normalt siger man mellem 12-18 måneder, men hun er jo også snart 12 måneder så det passer fint nok.
Med hensyn til salt så siger man at de må få normal saltmængde og hvis man hører til de familier som salter maden meget, så må man bruge bordsalt, så barnet ikke får det ekstra salt. Men hvad er så normalt...
Sundhedsstyrelsen skriver bla. i "Anbefaling for spædbarnets ernæring - vejledning til sundhedspersonale 2005" at natrium har en række vigtige funktioner med hensyn til væskebalance, muskel og nervefunktion. Der er hos voksne sammenhæng imellem natriumindtag og forhøjet blodtryk og der er ikke evidens for en tilsvarende sammenhæng hos børn. Der er ingen nordiske anbefalinger for natriumindtag til børn, men i stedet en mere generel anbefaling om at natriumindholdet i børns kost ikke bør ligge over 0,5 g/MJ.
Med hensyn til flyveturen hjem så vil det være en rigtig god idé om du kunne lave nogle små overraskende pakker. Det kan være hvad som helst du pakker ind, en pakke rosiner, en klementin osv. Noget som tager lidt tid at pakke ud og som tager lidt tid at spise, skrælle og lege med. Nyhedens interesse er altid stor...
Håber dette er svar nok og at jeg kom igennem det hele. Rigtig meget held og lykke og god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske