Brev:
Min datter vil kun sidde + madspørgsmål
9. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Min datter vil kun sidde + madspørgsmål
Hej Helen
Jeg kigger ofte efter råd i din brevkasse og er blevet hjulpet mange gange gennem svar du har givet til andre, men jeg har et par spørgsmål som jeg i noget tid har søgt svar på.
Min datter er 6 3/4 måned. Hun er en stor pige: 74cm og 8.8 kg. Hun er glad og meget nysgerrig og snakker og synger konstant. Hun vil gerne bestemme ALT for tiden og giver virkelig udtryk for hendes ønsker :o) Det synes jeg er dejligt, for jeg føler virkelig, at vi kan kommunikere rigtig godt allerede, men samtidigt er der punkter hvor hun ikke vil give sig.
Det er altså nærmest umuligt at få hende til at ligge på maven. Hun kan sidde selv uden støtte, så længe det skal være og det passer hende rigtig godt, for når hun sidder kan hun bedre lege med legetøj og følge med i hvad der sker omkring hende. Jeg bryder mig derimod ikke om at hun sidder så meget og lægger hende på maven, men det nægter hun - skriger og brokker sig - det skal lige siges, at hun gylper næsten så snart hun bliver lagt på maven også selvom det er noget tid siden hun har fået mad.
Jeg prøver at lege rullelege med hende inde på sengen, hvor jeg finder ting hun meget gerne vil have fingrene i, som hun skal strække sig efter, men hun vil op og sidde så snart hun får fat i tingen eller ligge på ryggen. Hun bliver helt stiv i hele kroppen, når jeg langsomt ruller hende fra ryg til mave og omvendt???
Hun har aldrig brudt sig om at ligge på maven (har dog fra fødslen holdt sit hoved rigtig flot).
Jeg håber at hun måske kan blive lidt mere mobil fra siddende stilling (ved at læne sig frem og kravle). Nogle gode råd? Det er jo vigtigt at ligge på maven...
Og så er der maden:
Hun har spist grød (ris og majs) fra hun var 4 mrd. og elsker det. Hun har fået hirse fra 6mrd. Hun nægter bare mos, - jeg har prøvet gulerod, kartoffel, jordskok, græskar, (avokado, banan) og blandet det sammen. Hvis jeg putter en smule i grøden vil hun gerne spise det. Jeg tror at det er konsistensen af mosen hun ikke kan lide.
Hun vil MEGET gerne smage på alt hvad jeg spiser, men hun kløjes i alt der ikke er helt lindt og vil kun spise større mængder af grød. Hvis der er klumper spytter hun dem ud. Hun har ingen tænder, men kan godt finde ud af at tygge med gummerne - hun gider bare ikke når det kommer til hendes mad.
Jeg er bange for at hun ikke spiser varieret nok - kød vil hun slet ikke have, heller ikke i grøden, det bliver spyttet ud, for selv om jeg blender det er det stadig klumpet.
Hun får tre måltider grød om dagen og modermælkserstatning og æblegrød til mellemmåltider. Alt mad er hjemmelavet og økologisk, hun vil slet ikke røre færdigprodukter.
Kærlig hilsen
Molise