Svar: Børstning af huden
9. februar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Lillemor
Der må være en speciel grund til at din sundhedsplejerske har anbefalet dig at du kontakter en fysioterapeut med henblik på at din dreng skal 'børstes'. Jeg tror det handler om at hun mener han vil have gavn at det man kalder for taktil stimulering.
Taktil stimulering er kort fortalt en bevidst og struktureret berøring af huden. Altså et fast mønster en fast måde at berøre barnets hud på og f.eks. med en speciel børste som fysioterapeuten har.
Taktil stimulering vil ud over at skabe samvær mellem mor og barn, kunne få barnet til at slappe af, lindre evt. smerter, øge barnets kropsopfattelse og man mener også at det styrker kroppens nervesystem.
Taktil stimulering kan være en behandlingsform til børn som har rigtig svært ved at finde roen og måske især til børn som kan have sansemæssige problemer.
Hvorvidt det er aktuelt for jer er svært for mig at vurdere, da jeg ikke kan se og vurdere jeres dreng. Umiddelbart er der dog ikke noget i vejen for at få en fysioterapeut til at vurdere nødvendigheden af det, måske er der tilknyttet en børnefys i kommunen hvor I bor.
I kan også prøve med lide almindelig babymassage og se om de almindelige blide og rytmiske bevægelser vil være nok til at give jeres dreng den ro han har behov for. Det er meget vigtigt at I følger hvordan jeres dreng reagerer på berøringen - han skal hele tiden give udtryk for at det er rart. Nogle børn kan, hvis man masserer dem blidt eller stryger dem blidt med en fjer, snippen af en stofble eller andet også blive helt salige og afslappede, så I må forsøge jer frem.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske