Svar: Sover hun for tidligt?
10. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære BC
De fleste børn vil i alderen 6-7 måneder begynde at kunne nøjes med 2 lure dagligt i stedet for 3. Da jeres datter lyder til at have et godt sovehjerte, så er det ikke sikkert at hun er parat til at kunne nøjes med to lure dagligt endnu, men det må tiden vise.
Jeg tænker at hendes søvn og søvnbehov vil ændre sig af sig selv, måske især i takt med at hun begynder pasning ude. Her vil hun stille og roligt blive kørt ind i en rutine som passer med de andre børn og dagligdagen og vil således sandsynligvis ret hurtigt kommer over på at sove 2 gange dagligt. Alle de nye indtryk vil gøre hende træt på en anden måde og hun vil sove anderledes.
Jeg synes ikke der er grund til at ændre på en rytme og rutine som fungerer hos jer. Det er vigtigt at følge det hun har behov for lige nu og så kommer der ændringer af sig selv hen af vejen. Så mit råd er at bibeholde de gode rutiner for mad og søvn som I har fået skabt. Det lyder fint:o)
Med hensyn til at lægge sig op på alle fire i søvne og sove på maven, så lyder det at hun rent faktisk kan komme op på alle fire som om hun er ret godt med motorisk - hun er jo kun 6 måneder gammel. Derfor tror jeg ikke umiddelbart at du skal være bange for at hun bliver kvalt. Der sker dog ikke noget ved at du hjælper hende med at skifte side, hvis du er oppe og tisse og du ser hun ligger på maven - så hjælp hende til at ligge lidt bedre:o)
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske