Brev:
Humør og mad
10. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Humør og mad
Hej Helen
Jeg har tidligere fået nogle gode råd fra dig og det har gået rigtig godt de sidste 4 måneder. Men nu har jeg behov for hjælp igen og synes der er vel længe til min egen sundhedsplejerske kommer.
Vores datter er nu 7 måneder og trives rigtig fint. Hun er generelt glad og meget let at putte, både nat og dag og vi har flere gange oplevet at hun sover igennem fra kl 20 til 7.30, så her skal vi ikke klage. Hun er begyndt at kunne finde sutten selv i sengen. Men jeg har et par spørgsmål vedrørende humør og mad.
Hvis vi tager maden først, så synes jeg det er enormt svært at få nok mælk i hende, hvis hun samtidig skal have 3 faste måltider om dagen. Hun smager ivrigt på alt hvad vi tilbyder og er begyndt at kunne spise rugbrødshapsere og ærter som hun fint tykker og synker. Hun kigger langt efter vores mad og vi forsøger så vidt muligt, at give hende det af vores mad som hun kan spise eller lave til en konsistens hun kan spise.
Nu er problemet så at det stort set er umuligt at komme over ½ liter mælk om dagen (derudover kommer jeg erstatning i f.eks. havregrød og kartoffelmos). Men jeg kan ikke få hende til at spise mere end 80-100 ml af gangen. Det er heller ikke de store portioner mos hun spiser ca ½-1 dl.
Dagen ser sådan ud:
ca. 6.00: flaske ca 100 ml. sover videre
7.30 vågner og pusles
Kl 8: havregrød eller øllebrød med mælk på samt mælk i kop (som hun ikke er særlig god til at drikke af)
Leger og tumler
10.00 flaske ca 100 ml (i dag kun 40 ml!!!) og puttes til lur. (sover 1½ time)
12.00 Frokost grøntsags mos og rugbrød med blødt pålæg, vand af kop.
14.30: flaske max 100 ml. puttes til lur sover ca 1½-2 timer
16.00: flaske 100 ml evt en lille snack (frugt eller kiks)
18.00: aftensmad grøntsager, kød og kartoffelmos, ris eller pasta.
pusles og leger
19.30: flaske 100-120 ml og puttes til nat.
Evt flaske kl 23 afhængig af hvor meget hun har spist.
Vi har en tid forsøgt at droppe flasken kl 23 for at se om det havde en effekt på mængden om dagen og det havde det, men nu har hun lige haft lidt feber i 3 dage (38-39), så derfor gav vi flaske kl 23 for at få væske nok i hende, men har været frisk i to dage.
Hvordan kan jeg få mere mælk i hende eller er det fint nok?
Så til humøret.... Hun er som jeg skrev glad og aktiv. Hun vender sig fra ryg til maven og har tidligere vendt sig fra mave til ryg, men det har hun vist glemt hvordan man gør.. :-) Hun kunne sidde da hun var 6 måneder og siden har det været en kamp at få hende til at ligge på maven, uanset om jeg leger med hende, spiller med bold, træner kravle (støtter under fodsåler), tumler på mig eller hvis hun selv kommer til at vende sig om. Så skriger hun og græder vildt. Jeg forsøger jo at lade hende ligge lidt for at se om ikke hun finder ud af at det er ok, men hun skal jo trøstes igen.
Nogle gode råd? Vi går også til svømning og tumlastik som hun elsker og jeg forsøger at tage de ting med i vores leg hjemme.
Så er der også det at jeg overhovedet ikke kan bevæge mig væk fra hende, før hun bryder sammen i gråd. Det er specielt de sidste to dage der har været slemme, hvor jeg ikke engang kan rejse mig fra gulvet og sætte mig i sofaen.
Mine forældre var her i går, og fordi hun siden 5 måneder har haft stor behov for at se folk an på afstand er det jo sådan vi gør. Når hun så tør op og rækker efter min mor, tænkte jeg at det var da fint. Men ikke så snart min mor forsøgte at give hende tøj på (selv om jeg stod lige ved siden af) var det bare en dybt ulykkelig pige der sad på pulsebordet. Jeg får ondt af hende og jo også af mine forældre, der gerne vil lære hende at kende.
Er det separationsfasen der begynder allerede? Og må jeg bare acceptere at jeg må vente med vasketøj, opvask m.m. til hun sover. Jeg forsøger jo at tage hende med, så hun kan se hvad jeg laver og lader hende holde tøj, grydeskeer m.m., men hvis ikke hun er på bordet eller armen græder hun vildt....
Puh ha en lang smøre, men jeg var helt på grådens rand efter at have puttet hende til luren nu. Jeg vil jo kun hendes bedste...
På forhånd tak for hjælpen.
T.