Svar: Humør og mad
10. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære T.
Med hensyn til mælkeindtag, så tænker jeg at hun får ca 500ml mme i døgnet. Det er nok til at dække hendes jernindtag. Samtidig kommer du så mælk på og i maden og tilbyder også lidt af kop - hun bliver dækket okay ind. Du må tror på at det er okay og at hun har en naturlig evne til at regulere, når du tilbyder. Derfor lyder det også som en god idé at bibeholde flasken kl. 23 lidt endnu.
Det er super at det går så godt med maden, rugbrødshapsere og ærter og I skal endelig udnytte hendes interesse og nysgerrighed for at prøve noget af jeres mad. Lad hende smage så meget som muligt, det forebygger evt. kræsenhed:o)
Med hensyn til hendes behov for tryghed og dermed mor, så tænker jeg at det lyder som om din datter så småt er begyndt med separationsfase og det er netop vigtigt som du gør, - at lade hende være hos dig, se andre lidt an og først når hun er klar, så lade hende komme i favn hos andre.
Jeg kan godt forstå at mormor gerne vil nusse og putte med hende og hun skal nok få lov:o) Men det bedste hun kan gøre lige nu er, at at vise din datter at hun gerne vil hende - men på afstand. Hun kan sagtens på afstand smile og pludre og være inviterende og det vil være rigtig godt for dem begge fremover. Det er vigtigt at acceptere børns grænser.
Det kan være lettere at få lavet de rent praktiske ting, når din datter sover, men igen er det jo en balance for det er også en god idé at tage hende med og lade hende sidde ved siden af. Berolig hende med din stemme, giv hende noget i hånden som hun kan undersøge - bagepapir i køkkenet, en tøjklemme når du hænger vasketøj op, måske en balje og en grydeske - hvad som helst, som gør at hun er beskæftiget med noget af det hun ser du bruger.
Hun er igang med at lære at du er der for hende selvom hun ikke sidder i din favn, selvom hun ikke kan se dig - især det sidste tager tid at lærer og det vil være en længere proces som godt kan vare de næste par måneder. Men det med at du er der for hende og viser det ved at pludre og underholde ved siden af hende og ikke kun med hende på armen, kan du allerede arbejde med nu.
En borte-tit leg, hvor du trækker en stofble hen over hendes ansigt og trækker den ned over kroppen imens du siger borte- borte-tit-tit vil hun sikkert elske og det er en god leg til at lære at du er der selvom hun ikke kan se dig...
Rigtig meget held og lykke, fortsat god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske