Svar: Negle
23. december 2003
Alder:
1 mdr.
Det er rigtigt at man når barnet er helt spæd kan blødgøre neglene lidt med vaseline og nulre de skarpe kanter af. På det tidspunkt er neglene i forvejen så bløde, at man ved at klippe kan beskadige de små blodkar på fingerspidsen.
De fleste børn har dog fået hårde negle ved 5 ugers alderen og her må du gerne klippe dem, naturligvis skal du være meget forsigtig.
Jeg synes personligt at det er bedst at bruge en "tre-i-en" saks og gerne når barnet sover. Husk at klippe neglene lige over og ikke rundt i kanten ved neglerødderne. Får du klippet for langt ned, kan det give en bullen finger, hvilket gør ondt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske