Brev:
Ammestop 10 måneder, eget værelse, spise selv?
11. februar 2007
Alder:
10 mdr.
Ammestop 10 måneder, eget værelse, spise selv?
Kære Helen
Der er nogle spørgsmål, der hober sig op. Nu har jeg endelig lidt tid foran computeren. Først kan jeg lige fortælle, at Tobias skal starte i vuggestue 1/3, så det bliver jo spændende. Til den tid er han 11 måneder. (Tiden går!!!!!!)
Jeg overvejer, hvornår jeg skal stoppe med at amme. Som det er nu, ammer jeg ved putning, og når han vågner. Det fungerer sådan set fint, men det kræver jo at det altid er mig, der putter ham, og det kunne da være rart ikke at være afhængig af det. Så mormor eller en af de andre bedsteforældre kunne passe ham om aftenen.
Hvornår er det klogest at stoppe og hvordan gør man? Kommer han til at mangle noget, andet end den trygge tæthed, som jeg vel kan give på en anden måde?
Han drikker fint mælk af kop og får også a-38 hver dag. Så overvejer jeg om det er bedre at vente til efter han er startet i vuggestue, så han har den tryghed hver aften inden han skal sove, eller er det i virkeligheden bedre at stoppe inden, så det ligesom hører med til det skift i hans liv?
Han er ikke særlig morsyg og græder ikke når jeg går osv. Han bliver passet herhjemme hver dag for tiden, så vi har taget lidt forsmag på, hvordan det bliver for ham, at vi ikke er om ham hele tiden. Det går helt fint. Han er glad og spiser og sover, som han plejer.
Det andet handler om, at vi gerne vil have ham ind på eget værelse. (Lige nu sover vi i stuen på to madrasser, mens han ligger i vores soveværelse i sin seng...). Skal vi gøre det inden vuggestuestart eller hellere vente til der er ro på igen efter han er startet?
Vi benytter os af se-til-metoden, når/hvis han vågner om natten, det går fint, men jeg ved ikke, om han vil reagere ved at blive utryg, hvis vi flytter ham. Måske er det slet ikke noget problem...? Hvordan gør vi det mest skånsomt? Og hvad med ammestop i forbindelse med at flytte ham på eget værelse, er det bedst at flytte ham før eller efter, jeg evt. stopper med at amme?
Til sidst tænker jeg over, om vi er lidt "bagud" med hensyn til hvordan han spiser. Også i forhold til hvordan det bliver i vuggestuen. Han spiser hapser selv til frokost, men vi kan ikke stille en tallerken foran ham, så ryger det hele bare på gulvet, vi giver ham en "haps" af gangen. Jeg synes, jeg har set andre børn på hans alder, der sidder og spiser med fingrene af en tallerken.
Med hensyn til aftensmad blender vi ofte stadig maden, sådan groft selvfølgelig, men vi mader ham med ske. Så får han nogle bider af diverse fra aftensmaden bagefter, men han spiser altså ikke hele sit aftensmåltid selv. Er det galt? Jeg tror stadig, vi er lidt bange for, at han ikke skal blive ordentlig mæt, og derfor begynde at vågne hele tiden natten igennem. (Som det jo var de første 9 måneder...)
Ellers trives han og er meget glad. Og inspirerende frygtløs! Han har lige taget sine første skridt. Han var selv ved at dø af grin over det. Det var fantastisk.
Mange knus fra en forelsket mor.