Svar: Ammestop 10 måneder, eget værelse, spise selv?
11. februar 2007
Alder:
10 mdr.
Kære forelskede mor
Hvor er det dog dejligt at Tobias sover nu, så I alle har fået meget mere overskud og nu begynder at kunne nyde hinanden så meget mere og ligefrem tænke lidt på fremtiden:o)
Hvornår du skal stoppe med at amme afhænger helt af, hvordan du har det. Det lyder som om du egentlig har det godt med at amme lidt endnu og det taler jo for at blive ved. Jeg tænker dog at det vil være rigtig godt at du stopper om morgenen og således kun ammer en gang dagligt - og stille og roligt kan du så stoppe amningen før putning og gå over til en kop lun mælk som en overgang i stedet.
Du kan også vælge at gøre dette med det samme og simpelthen sige at nu har I overskuddet til at 'tage kampen' - Tobias skal på eget værelse (og det skal han altså - det er ikke okay at I er fortrukket til stuegulvet og han er konge i soveværelset:o)), amningen stopper samtidig, og så starter han i vuggestuen, hvor putteritualer osv. vil gå helt af sig selv fordi rutinen der bare er anderledes - Altså simpelthen udnytte at der nu er overskud og mulighed for en (tør man næsten skrive) gennemgribende ændring.
Holder I vinterferie nu? For så var det oplagt at udnytte vinterferien til ændring. Tobias sover nu i sin egen seng, det er super godt for så er det et spørgsmål om at flytte sengen ind på hans eget værelse - han er vandt til at sove i sin seng, så det vil være trygt for ham. Det er trin 1.
Trin 2 er så amningen. Du skal her tage en beslutning om hvorvidt du vil stoppe nu eller ej. Hvis du stopper, så giv en kop mælk som alternativ til brystet. Hvis du fortsætter så prøv at skrue ned til en gang dagligt. Ofte er det lettest at erstatte morgenamningen, idet du her kan stå op og servere en gang havregrød i stedet.
Det er jeres beslutning hvordan, men et eller andet sted tænker jeg hvorfor ikke bare forsøge at ændre det hele på en gang, så han flyttes på eget værelse og du forsøger at stoppe amning. Går det så ikke, så er det jo ikke værre end at du kan amme igen, så er det ikke et nederlag, så var han bare ikke parat. Men sove i eget værelse - jo det skal han altså nu, hvor han sover så godt:o)
Med hensyn til maden så kan jeg godt forstå, at I hjælper ham med at spise. Det er helt naturligt at I gerne vil have ham godt mæt, så I er sikre på at han ikke vågner pga sult om natten. Derfor synes jeg også I skal vedblive at hjælpe ham, når I nu går igang med alle de andre ændringer.Der er jo ingen grund til at ændre på den nu så velfungerende nattesøvn:o)
Det er dog vigtigt at I fortsat giver ham mad i stykker, som han selv kan spise, enten med fingrene eller med en gaffel. Øvelse gør mester og når han ser de andre børn i vuggestuen, så lærer han også af dem og vil sandsynligvis også udvikle sig i den retning. Lige nu lyder det som om han er rigtig godt igang med den grovmotoriske udvikling og så skal det andet også nok komme:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele. Krydser fingre for fortsat fremgang:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske