Svar: En træt mor til dreng på 10 måneder
11. februar 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Hanne
Jeg tror desværre ikke at noget er enkelt, når det drejer sig om børn:o)
Jeg tænker at der er flere ting, som gør sig gældende i jeres tilfælde. Helt overordnet så tror jeg det handler om vane og det man kalder for 'vanebetinget afbrudt søvn'. Jeres lille dreng har simpelthen vænnet sig til at skulle have en beroligende hånd hver gang han skifter søvnfase, for at kunne komme videre i søvnen. Mange børn vender sig til at det skal være en sut der stikkes i munden (det kan jo være okay, hvis barnet lærer sig at finde den selv, ellers er det ligeså problematisk), men det er hårdt at det er en fysisk ting fra din side, som skal hjælpe ham videre.
Det er sådan at søvnen består af flere forskellige faser. Små børn drømmer meget og veksler imellem at være i den dybe søvn (non REM-søvn) og den lette søvn (REM-søvn). Drømme finder sted under REM-søvnen og perioderne imellem de to faser skifter ofte med en times mellemrum.
Under den lette søvn vil barnet ofte bevæge sig, dreje hovedet, lave suttebevægelser eller give lyde fra sig. Nogle børn vågner også kortvarigt helt op og kan virke sultne. De græder måske og virker til at have behov for bryst eller trøst.
Som forældre vil det være naturligt at vække barnet helt for at give det mad eller trøst, eller når de bliver ældre, som din dreng, at berolige med en hånd på brystet. Det er jo også det jeg plejer at anbefale - berolige, hjælpe med at skifte stilling osv. Det er omsorgsfuldt og kærligt og også vigtigt at hjælpe barnet videre. Men hos jer lyder det som om at jeres dreng nu ikke kan sove videre uden at dette sker. Det lyder som om han har fået en vane med at den hånd skal være der og kommer den ikke så vågner han helt op - altså vanebetinget afbrudt søvn.
Han har en alder nu hvor han samtidig drømmer meget. Han er måske begyndt at kravle og bevæge sig mere rundt i verden og oplever verden betydeligt større. Han har måske fornemmelsen af at I rent faktisk kan blive væk fra hinanden og han har derfor ekstra meget brug for trygheden i øjeblikket. Det at han drømmer mere forstærker hans natlige uro og hans behov for din hånd som tryghed og derfor tænker jeg et eller andet sted, at tiden også arbejder for jer. Jeg tror således ikke at det bliver ved.
Jeg tænker dog at det er meget vigtigt at du ikke får det trappet op og at du nu er meget opmærksom på, hvorvidt det er nødvendigt hver gang at reagere. Nogle gange er man nødt til at trække tiden og lade ham selv finde roen og komme videre. Det kan være med en lille bamse, en sut/sutteklud eller lignende som han vil kunne have hos sig i sengen og som han selv kan finde og bruge, når behovet er der.
Nogle gange hjælper det også hvis far kan tage over. Marcus har nu en forventning om at det er dig, der kommer med hånden om natten og der er noget beroligende genkendeligt ved den måde du gør det på. For at bryde den vane, hjælper det således nogle gange at det er far som tager over - simpelthen fordi han gør det på en anden måde.
Jeg tænker samtidig at I forhold til hans alder, så er det relevant med 2 lure dagligt. De fleste børn vil være mellem 12-18 måneder før de begynder at kunne nøjes med en lidt længere middagslur. Så netop for at han ikke skal blive for overtræt og få mulighed for at han kan bearbejde nogle ting i drømme om dagen, så er det godt at han får sine to lure.
Man kan overveje om amningen spiller ind - det gør den ofte, når børn vågner meget tit. Men det lyder ikke som at det umiddelbart er tilfældet hos jer - han spiser jo ikke hos dig når han vågner og finder fint roen igen, når bare han får den beroligende hånd. Du skal dog også her være opmærksom på at han ikke pludselig begynder at få brystet og få det behov for at komme videre i søvnen, det er vigtigt at amningen stille og roligt trappes ned, så du ikke ammer mere end 1-2 gange dagligt.
Jeg kan godt forstå at du ikke kan lide han græder, men prøv at skelne imellem gråden. Har han brug for dig, så skal du naturligvis være der for ham, men måske vil han kunne finde roen igen, hvis han har en bamse eller noget andet at ligge med så du ikke behøver reagerer, i hvert fald ikke så hurtigt, hver gang - simpelthen for at se om han selv kan lære sig at komme videre i søvnen. Altså en slags substitut for mor eller mere for din beroligende hånd.
Håber du kan bruge mine tanker. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske