Brev:
13½ måned og ekstremt kræsen
11. februar 2007
Alder:
13 mdr.
13½ måned og ekstremt kræsen
Hej
Vi er ved at gå ud af vores gode skind! Vores datter elsker mad!! – Ja, det er faktisk hendes yndlingslegetøj! Men hun ser desværre ikke nogen grund til at putte det ind i munden – endsige synke det.
Før vi fik vores datter, som nu er 13½ måned, havde jeg den holdning, at man som forældre havde stor indflydelse på, om ens barn blev kræsent eller ej. Men jeg har godt nok måttet æde mine ord i mig igen!! Vi har nemlig det mest kræsne barn nord for Alperne!
Vores datter spiser stort set intet. For en ordens skyld, skal det siges, at ved 1-årsundersøgelsen målte hun 80 cm (måske nok lidt overvurderet), og vejede 8,9 kg. Hun er ikke for tynd, ifølge lægen, og følger sin vækstkurve nogenlunde. Jeg synes da heller ikke, at hun virker direkte mager. Men hun er da absolut ikke fed! Hun er ellers en glad og aktiv lille pige.
Vi sætter hende med ved bordet til hovedmåltiderne, og hun får serveret det samme som vi spiser (med enkelte modifikationer), men intet falder i ”damens” smag. Hverken kold eller varm mad. Hun vil gerne smage på maden, men det bliver straks spyttet ud igen, og herefter snerper hun munden sammen, og vender hovedet væk, når vi tilbyder mundfuld nr. 2. Hun elsker dog at sidde og lege med maden selv – det bliver bare ved legen, og ryger ikke rigtigt ned gennem spiserøret!
Det skal siges, at vi spiser helt almindelig mad. Brød, pålæg, kød, kartofler, ris, pasta, grøntsager, salat osv.... Ikke særligt krydret. Ikke særligt ”svært” at spise.
Vi har prøvet at angribe problemet fra forskellige vinkler.
Vi har læst, at man skal tilbyde småtspisende børn mad ofte – lidt, men tit – så vi tilbyder hende også lidt mens hun leger. På den måde kan vi – nogen gange – få lokket lidt brød eller frugt i hende, men det bliver ikke til ret meget. Max. 5-7 hapsere på størrelse med en lillefingernegl! Så har hun fået nok, og begynder at spytte det ud igen.
Hun får også tilbudt stænger/stykker af fx æble, pære, agurk, gulerod og lignende, som hun kan gnave af, hvilket sjældent har interesse. Hun leger med det, tygger det i stykker og spytter det ud. Lægen har undersøgt hende i munden og halsen, og kunne ikke finde noget galt. Vi tænkte, at hun måske havde ondt, hvilket vi jo ikke ville tilgive os selv, hvis vi overså…
Vi har også forsøgt at lade være med at give hende noget uden for hovedmåltiderne, i håb om, at hun ville blive sulten, og dermed mere motiveret for at spise hvad der bliver serveret. Men nej! Vi har også overvejet, om hun var for træt, når hun skulle spise, men det er heller ikke tilfældet. Hun er bare ekstremt kræsen og småtspisende, men forbeholder sig samtidig retten til at være utilfreds sidst på dagen, fordi hun er sulten (…tror vi).
Det ender somme tider med, at vi opgiver, og tilbyder hende lidt havregrød, hvis det kører helt i hegnet. Vi når nogle gange ind i en ond spiral, hvor det virker som om, hun bliver for sulten til at sove, og for træt til at spise, hvilket er dybt frustrerende.
Vi giver hende stadig mme, da det jo indeholder lidt mere end almindelig mælk. Lægen har frarådet dette, da hun mener, at hun skal nøjes med almindelig mælk. Ellers får hun kun vand og kamillete (uden sukker) og sødmælk at drikke.
Mme får hun ca. 3 gange i døgnet, i forbindelse med at hun skal sove. Hun får 3 x 125 ml, hvilket hun ikke altid drikker op. Hvis hun drikker sin mme, får hun vel sammenlagt knapt ½ liter mælk (incl. grød osv.) i døgnet.
Vi har også forsøgt at tage mælken helt fra hende i en periode, da mælk jo mætter. Desværre kunne vi ikke få hende til at erstatte mælken med anden væske, så hendes urin blev koncentreret og ildelugtende. Så på den med mælk igen…
Til morgenmad spiser hun ca. ½-1 dl havregrød, lavet på mælk, havregryn og lidt fedtstof. Af og til blander jeg lidt sveskemos i, da hun har tendens til obstipation, eller kommer lidt frugtmos på, for at gøre det lidt mere spændende. Jeg prøver at variere det ved at tilsætte noget majsgryn, hirseflager eller spelt. Morgenmaden er det eneste måltid, hvor hun spiser nogenlunde stabilt. Hun får desuden tilbudt ½ børne-multivitaminpille, som hun af og til spiser.
Som mellemmåltid om formiddagen får hun gerne lidt frugtgrød med fløde (ca. 1 dl.) som hun for det meste spiser. Men herefter starter balladen. Resten af dagen kan hun stort set leve af en ostehaps, eller 1/4 stykke fibertoast med ost eller pølse (det eneste pålæg vi kan få i hende) og nej, rugbrød duer heller ikke!
Vi er opmærksomme på, at spisesituationen kan bruges som magtmiddel af de nuttede små poder, men det virker ikke som om hun prøver at få opmærksomhed på den konto. Mad interesserer hende bare ikke. Heller ikke maden på vores tallerkener.
Vi, hendes forældre, er ikke de eneste der har problemerne. Det samme gælder for bedsteforældrene, hvor hun bliver passet, når vi arbejder samtidig (Vi arbejder begge om aftenen (jeg arbejder kun deltid))
Hun går ikke i daginstitution, da vi ikke rigtigt har noget at bruge en dagpleje til. Hun er skrevet op til vuggestue, men vi er nr. 73 på ventelisten… Vi tænkte, at det måske kunne motivere hende at være i en vuggestue…
Vi går i legestue, hvor vi også spiser (…eller hvad vi nu skal kalde det), men problemerne er de samme.
Jeg er ikke så bange for, at hun bliver for tynd (der skal alligevel noget til, før man dør af sult), men mere at hun bliver fejlernæret, og at det skal gå ud over hendes udvikling. Hun er i forvejen forholdsvis langsom i sin udvikling. Ikke alarmerende, men nok til at vi er på vagt.
Mange hilsner
Susanne