Brev:
Mad og motorik
11. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Mad og motorik
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet en kæmpe smøre til dig omring min datter, Amalie, på 7,5 mdr. som spiste 2-3 gange om natten og til gengæld ikke særlig meget om dagen. Det er der heldigvis blevet lavet om på siden, og hun ammes nu om aftenen inden sengetid omkring kl 19.30 og så først igen omkring kl. 6.00.
Stor forskel og hun har helt sikkert også fået mere appetit om dagen. Det krævede et par nætter med korte amninger, på kun 10-15 sek. ad gangen, så forstod hun vist budskabet om, at der ikke er servering om natten :o). Andet end ved forkølelse, som hun lige har været igennem. Ellers kører det nogenlunde stabilt - hun skal have sutten en gang imellem, men det er også det.
Skemaden er dog stadig ikke helt på skinner. Hun spiser temmelig godt om formiddagen, 9-tiden, hvor hun får grød. Det er hun generelt glad for og spiser vel ca. 1 dl. eller 1,5 dl. Til frokost er det dog svært at få mere end 5 skefulde i hende - og jeg har virkelig prøvet alle slags grøntsager. Hun spiser det altsammen (bortset fra kartofler!!), men ikke meget.
Det eneste hun spiser meget af, er sveskemos. Og kun de gange jeg har givet hende købemos. Så spiser hun et helt glas. Min egen sveskemos tager hun måske 7 skefulde af. Og alt andet altså mindre.
Er det mon pga. konsistensen? Købemosen er jo meget lind og hun mestrer virkelig ikke det med tyggeriet. Hun sutter sig igennem det meste. Også når hun får rugbrødshapsere, som hun tager en 3-5 stk. af før det ikke er interessant længere. Skal jeg holde mig helt væk fra købemosen og satse på, at der kommer større mængder ind af det andet med tiden? Måske det bare er dovenskab - altså at det er nemmere for hende med den tynde mos ;o).
Om aftenen er det samme koncept som om eftermiddagen. Dog er jeg ofte nødt til at amme inden maden, da hun ellers ofte er for hidsig/utålmodig til at sidde i sin stol og spise med. Jeg giver hende også ofte en babykiks, som hun godt kan lidt at sidde og "tygge" lidt i. Eller andet.... f.eks. en gulerod, et stykke agurk, banan m.m.
Nogle idéer til, hvad jeg kan forsøge mig med? Har prøvet stort set alle former for grøntsager - idag majs - og det er det samme hver gang. Både med og uden mme. Hun ser efter vores mad og tager også imod smagsprøverne. Hun er meget glad for fiskefrikadeller - men de er jo også nemme at tygge/sutte. (Og hun har altså fået 8 tænder, så der er faktisk noget at tygge med).
Men stadig spiser hun kun små mængder. Og hvis jeg tilbyder mad for ofte, altså med et par timers mellemrum, så gider hun slet ikke åbne munden.
Hun får vand af kop til måltiderne, men er ufattelig dårlig til at drikke på dén måde :o). Ammer hende derfor næsten altid bagefter, for at være sikker på, at hun får væske nok. Og så får hun altså et helt ammemåltid morgen, eftermiddag og aften, udover de små tåre ind imellem.
Omkring hendes motorik - så triller hun altså stadig ingen steder. Hun har vendt sig fra mave til ryg nogle gange, men det er længe siden. Slet ikke fra ryg til mave. Til trods for utallige øvelser fra min side. Hun sidder sikkert, og kan læne sig langt frem og komme op igen. Hun støtter flot på benene og har gjort det i mange måneder.
Når hun ligger på maven kan man se, at hun så småt er ved at prøve at få numsen op. Men der er vist et stykke vej endnu. Er det normalt? Altså den manglende trillen. Ellers spjætter hun på livet løs med både arme og ben og er meget aktiv og livlig.
Hun pludrer også og der er klart ved at komme flere konsonanter på banen. Idag har da-da-da-da-da været meget populær :o). Hun er en super skøn lille pige!!! På 70 cm og 8,4 kg.
Jeg glæder mig til at høre fra dig:o)
Mange hilsener
Amalies Mor