Svar: Mad og motorik
11. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Amalies Mor
Ofte vil det være naturligt at lave mos og grød lidt grovere i konsistensen, så barnet stille og roligt vender sig til at der skal arbejdes mere med maden. Det er jo sådan set logisk nok, det er bare ikke altid at det er det bedste og jeg tror at du skal køre en anden strategi i forhold til Amalie.
Kunne du ikke prøve at give hende godt blendet mad, altså en lind konsistens, som du ved hun godt kan lide og gerne tager imod - det er skemaden. Ved siden af, altså uden at blande det sammen, giver du hende så lidt små rugbrødshapsere, lidt godt kogte pastaskruer, lidt frikadelle osv. som hun kan sidde med og tygge med sine 8 tænder. Jeg tror nemlig at hun bliver forvirret af at tingene er blandet sammen. Det vil være meget lettere for hende at finde ud af at spise, hvis hun ved at det med skeen er lindt og glider let ned og det som er i stykker skal tygges og suttes på og arbejdes med.
Du kan give hende alt muligt og du skal udnytte at hun har lyst til at putte i munden og sidde med maden. Hun må få alt det I spiser som hun viser interesse for.
Med hensyn til motorik så tænker jeg at hun jo for det første har trillet fra mave til ryg, så hun kan godt. Du må hjælpe hende med at trille fra ryg til mave og det gør du ved at hun får fat i sine tæer og triller om på siden og videre om på maven. Lav bevægelege med hende, hvor du triller hende omkring og får hende til at bruge sig selv.
Når det er sagt så lyder hun til at være igang med sin verbale udvikling og det er super flot at hun allerede nu i en alder af 7 måneder pludrer i stavelser (da-da-da- og ma-mam-ma). Hun kan ikke det hele på en gang:o) og det skal nok komme.
Man skal ikke pace børn men man må gerne støtte dem i den udvikling de er igang med, så du må meget gerne støtte Amalie i at bruge sig selv og trille med hende så meget som muligt, samtidig med at du pludrer og hviner:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske