Brev:
Grovmotorik 13 mdr.
11. februar 2007
Alder:
13 mdr.
Grovmotorik 13 mdr.
Kære Helen
Vi har før spurgt dig til råds og fået den støtte og hjælp vi havde håbet på og nu er vi her så igen.
Denne gang handler det om den grovmotoriske del af vores søns udvikling. Han er nu snart 13 mdr. og vil hverken krybe eller kravle. Han vil meget gerne stå og gå med støtte, men rejser sig ikke selv ved borde + stole. Dagplejeren synes det er ved at være meget kriminelt. Vi, forældrene, tænker også, at nu skal der snart ske et eller andet, vi ved bare ikke, hvad vi skal stille op.
Vores søn er på det spæde plan, begyndt at vise lidt temperament i forhold til ikke at kunne komme nogle steder, men han tager oftest til takke med det, han lige har ved hånden.
Vi er meget bevidste om at ligge ham på maven for at lege. Vi ligger legetøjet så langt væk, at han lige knap, kan nå det. Vi leger med ham på gulvet og forsøger at motiverer ham til at komme frem og lege med. Han virker interesseret nok, men kan ikke finde teknikken. Han opgiver hurtigt og finder interesse for noget, der er lige ved hånden som fx. snor i sine bukser.
Han er kvik til at komme frem, når han ligger på trægulvet med bare fødder og vi stemmer en hånd mod hans fodsåler, men numsen forbliver nede på gulvet og knæene ud til siden som en liggende frø. Når vi er på gulvet, har han kun sine uldunderbukser og bodystocking på, så det burde ikke være tøjet, der hæmmer ham.
Om aftenen når han skal i bad, ligger han med bar numse og leger med sine tæer, men kun meget kort tid, så mister han interessen igen. Jeg har tænkt på, om vi er ved at være der, hvor vi skal have ham kigget på i forhold til led, muskler etc.
Det skal siges, at da han var spæd, gik han til kiropraktor 5 gange pga. stivhed i nakke og skuldre, derfor var han meget længe om, at kigge op fra underlaget og rulle frem og tilbage. Det virker dog ikke, som om han har ondt. Han bliver ikke ked af det eller rasende, når han ligger på gulvet, men skulle han selv vælge vil han helst sidde op og lege.
Har du nogle gode ideer. Vi tænker læsemateriale, professionel hjælp, træningsøvelser etc. eller bare et par beroligende ord..????
Vi ser meget frem til at høre fra dig!
Med venlig hilsen
De noget urolige forældre