Svar: Grovmotorik 13 mdr.
11. februar 2007
Alder:
13 mdr.
Kære urolige forældre
Det er altid svært at vurdere børns motoriske udvikling gennem en brevkasse - det kræver lidt at 'have barnet i hænderne' at vurdere hvorvidt I har grund til bekymring eller ej:o)
Men ud fra det I beskriver, så tænker jeg at jeres dreng jo ikke lyder til at være gået i stå. Han lyder mere til at være en af de børn som måske springer kravlestadiet over og i stedet begynder at gå. Kravle må han så lærer senere, hvis det viser sig at være sådan:o)
I skriver dog at han som ganske lille blev behandlet af kiropraktor fordi han havde stivhed i nakke og skuldre. Og derfor tænker jeg at det vil være en god idé at få ham vurderet igen. Jeg vil foreslå jer at få en fysioterapeut som har viden om børn og børns udvikling til at se på ham.
Jeg ved ikke om der er tilknyttet en fysioterapeut i den kommune I bor, men I kan ringe til kommunen og høre. I kan også kontakte sundhedsplejersken som helt sikkert vil vide det. Ellers kan I undersøge mulighederne for at få en henvisning via egen læge.
En fysioterapeut er uddannet til at kunne lave nogle motoriske øvelser med jeres dreng og hun/han vil også kunne vejlede jer forældre omkring hvordan I kan støtte ham bedst.
Det vil være en rigtig god idé at få en gynge til ham. Altså en helt almindelig babygynge som han sidder i. Det at blive gynget frem og tilbage stimulerer hans balance - det der hedder vestibulær sansen, som sidder i øret og det er vigtigt for at styrke hans motoriske udvikling. En stor bold - af den slags som man bruger til gymnastik, hvor han kan ligge og vugge hen over vil også være en god idé.
Der findes forskellige bøger om børn og motorik. Politikken har for nylig udgivet "Leg med dit barn, 1-8 år" af Lotte Paarup men også Gyldendal har udgivet bøger om emnet børnemotorik og så kan man også købe forskellige små hæfter som omhandler emnet. Forlaget Skalmeje har udgivet pjecer og også på sundhedsoplysning.dk kan I måske finde noget. Ellers er det en tur på biblioteket, hvor bibliotekaren kan hjælpe jer med at finde bøger om at stimulere børns motoriske udvikling.
Brug jer selv, lad ham trille rundt med jer på gulvet, hen over jer og ned igen. Giv ham luft ture som kilder i maven osv. En tur i svømmehallen kan også være en rigtig god idé.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske