Brev:
Stadig uro og vågen hver time
12. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Stadig uro og vågen hver time
Kære Helen
Tak for dit svar ang min lille pige på 3 1/2 mdr, som ikke sover mere end ca halvanden time af gangen om natten... jeg har nu taget brug af dit råd om at amme hver anden time i løbet af dagen i stedet for hver tredje... dette har nu stået på en lille uge, men hun vågner stadig hver ca halvanden time..
Jeg har gransket min hjerne for at finde ud af, hvorfor dette skift i hendes soverytme pludselig indtræf for en ca tre uger siden, men kan ikke umiddelbart se nogen forandringer i hjemmet ellers. Før dette temmelige ærgelige skift (i hvert tilfælde for mig) sov hun først ca fem timer, og derefter vågnede hun ca hver tredje time og blev ammet...
Hun vågner helt op ved halv otte tiden om morgenen, og er i glimrende humør, så det lader ikke til at hun selv lider under søvnmangel. Om dagen sover hun omkring 5 timer, fordelt på dagen, hvilket vist er meget almindeligt.
Så mit spørgsmål går på om det er muligt at denne opvågning så ofte varer ved, og måske ikke bare er en fase - puha det håber jeg ikke! Er der nogen småbørn som bare har en sådan rytme i lang tid? Og med hensyn til amningen - skal jeg fortsætte med at give hende hver anden time i løbet af dagen, som hun virker som om hun synes er skønt! Jeg ammer jo så også hele natten ca hver time til halvanden, hvilket hun også synes er glimrende.. det lader til at når hun vågner i løbet af natten og klynker virkelig er sulten, og spiser godt - det jeg prøver at sige, er at hun ikke bare hyggespiser og derefter falder i søvn, selvom dette dog kan ske i ny og næ.
Er det en god ide, at blive ved med at give hende mad så ofte?Både om dagen og om natten?
Jeg håber du kan hjælpe en meget meget træt mor, som håber inderligt at denne soverytme ikke er af permanent art!!!
På forhånd tusind tak!
Knus Christina