Svar: Stadig uro og vågen hver time
12. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Christina
Nå det var jo noget værre noget:o) Især fordi du nu har forsøgt med hyppigere amning og din datter er tilsyneladende meget sulten - så jeg tror simpelthen at hun skal have noget mere mad, desværre - fordi jeg jo ved at det med sutteflaske er hun ikke meget for:o(
Hvordan går det med det? Har hun taget flasken, eller nægter hun kategorisk? Jeg tror virkelig at I skal prøve at få hende til at tage en flaske og forsøge hver dag, ikke kun når du er væk et par gange om ugen.
Det er ikke rimeligt at skulle amme hver og hveranden time døgnet rundt. Din krop har også brug for pauser for at producere mælk, så nej du skal ikke blive ved med at amme så hyppigt, men din datter er sulten og hun skal have noget ekstra.
Jeg kan huske at du har prøvet med din egen mælk i flasken, hvilket jo er super da hun så kender smagen. Men har du prøvet med erstatning? Hvorfor det skulle gøre en forskel kan jeg ikke svare på, men et eller andet sted så må alt jo bare forsøges.
OM 14 dage bliver hun 4 måneder og så kan hun begynde med lidt skemad hvis flasken ikke hjælper. Problemet er bare at det er så små mængder at det i begyndelsen ikke vil mætte hende særlig meget og derfor vil det være langt bedre at hun kunne tage imod en flaske. Du/I kan prøve at fylde ekstra mælk på hende med en kop eller en ske og gerne i forlængelse af en amning. På den måde stimulerer hun dig men fyldes samtidig ekstra op med ekstra mad, hvorefter hun forhåbentlig vil sove et lidt længere stræk og så vågne op og tage godt fra igen.
Så mit råd idag er altså at forsøge med flasken igen og igen. På forskellige tidspunkter - hun må ikke være for sulten og ikke for træt - men lige der, hvor hun vil acceptere det:o)
Krydser fingre for at det lykkes, så I alle kan få lidt mere ro på. Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske