Svar: 3 måltider
12. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Britta
Da det tilsyneladende går fint med skemaden, din dreng har spist skemad nu i 1½ måned og han tager fint imod det, så ser jeg ikke nogen problemer i at du forsøger med et tredie måltid. Jeg skønner at han er lige ved at være omkring de 6 måneder nu?
Det er bedre at han spiser 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. 2 x dagligt, da det kan være med til at sikre hans mælkeindtag. For storemængder skemad kan hurtigt fylde op og tage pladsen fra en flaske og det er uhensigtsmæssigt når han ikke er ældre. Han har fortsat behov for en del mælk.
Jeg tænker at det vil være oplagt at give ham grød om morgenen. Du kan således starte tidlig morgen med en morgenflaske kl. 6 og så kan du give ham grød omkring kl. 8, hvor han kan få ½-1dl og herefter kan han så fortsat tilbydes flaske med mme kl. 9 (måske drikke han så lidt mindre mælk, men det er okay) og så blive puttes til sin formiddagslur.
Til frokost kan du give ham enten grød eller grøntsagsmos, det kommer lidt an på hvordan hans mave fungerer. Alt for meget grød kan virke stoppende hvor grøntsager er med til at holde maven igang på en anden måde. Andre gange har grød en god effekt, men det ændrer sig også i takt med at han lige bliver 6 måneder og kan begynde at få havregrød, øllebrød og lignende.
Fra 6 måneders alderen kan han også begynde at få lidt kogt kød og fisk i sin grøntsagsmos (det er okay at prøve uden kartofler) og her kan du også begynde at give ham lidt brødskorper og lignende at sidde med. Hvis han er stærk i ryggen vil han her også kunne sidde med ved bordet i sin høje stol og så vil det være dejligt for ham at sidde med lidt i hånden:o)
Så i løbet af den næste tid sker der rigtig meget og der vil være mange flere muligheder med hensyn til mad. Det bliver godt:o)
Fortsat held og lykke med ham og rigtig dejligt at høre at han har sovet igennem for første gang - krydser fingre for at det fortsætter:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske